רהט – לא מה שחשבתם

רהט, העיר הבדואית הגדולה ביותר בארץ מציעה לכם להגיע למרכזי המבקרים, לטייל, לאכול, לבלות וללמוד את המורשת הבדוואית. באנו, נהננו וממליצים לכם בחום להגיע 🙂 מילה של “אמא נגה”. 

רהט
רהט

הוזמנתי לסיור ברהט. ת’אמת, התרגשתי מאד. אף פעם לא ביקרתי ברהט. תמיד נסעתי בכבישים העוקפים. רהט תמיד התקשרה אצלי עם מהומות ובאלגנים ובטח לא יעד אטרקטיבי לסיור.
ומה עוד? כשסיפרתי לחברים הקרובים שלי שאני נוסעת לסיור ברהט התגובות היו לא אחידות. חלקם התלהבו, חלקם הזדעזעו מעצם הרעיון “… רהט, השתגעת? מה יש לך לחפש שם? מסוכן, הם מיידים אבנים, שורפים מכוניות, מתעמרים בשוטרים, ממש לא בטוח שם…” והקיצוניים ביותר ייעצו לי “…כדאי שתבדקי את ביטוח החיים שלך ותשאירי צוואה לפני שאת נוסעת…” ואני, עם החיוך התמידי שלי, שומעת, מחייכת ומהנהנת בראשי…. אני נוסעת לרהט. נקודה !  🙂
אירוח ברהט. ירונה ריצ'רדסון שלישית מימין. ראש עיריית רהט שלישי משמאל
אירוח ברהט. ירונה ריצ’רדסון שלישית מימין. ראש עיריית רהט שלישי משמאל

האמת, פחדתי, אבל החלטתי שהפחד לא ינהל אותי, לא יקבע לי ולא ימנע מבעדי לנסוע לרהט. אני, נוסעת!!!
את הטיול הובילו 2 נשים מדהימות 🙂
איילת נחום, מורת דרך המתמחה בטיולים גסטרונומיים (טיולי אוכל) בכל הארץ ומשמשת כיועצת ומדריכה גסטרונומית במשרד התיירות.
ירונה ריצ’רדסון, מנהלת תוכנית תיירות בדואית בנגב, מטעם הרשות לפיתוח הנגב.
מרכז מבקרים ברהט אצל ג'ולייט
מרכז מבקרים ברהט אצל ג’ולייט

רַהַט היא עיר במחוז הדרום בארץ,  12 קילומטרים צפונית לבאר שבע, בסמוך ליישוב להבים ולקיבוץ משמר הנגב. רהט הוקמה בשנת 1972 והוכרזה כעיר בשנת 1994.
העיר רהט היא היישוב הבדואי הגדול בישראל והעיר הבדואית היחידה. היא העיר הערבית השנייה בגודלה בישראל אחרי נצרת.
ברהט גרים כ – 70,000 תושבים בני העדה הבדואית ו… יהודי אחד !
רהט - קטעאיף
רהט – קטעאיף

הסיור שלנו התקיים לקראת סוף חג הרמדאן, העיר רהט ידועה כמרכז תיירות של אוכל אותנטי. תיירים רבים מגיעים לרהט, במיוחד בתקופת הרמדאן, כדי להתארח בבתים ברחבי העיר ולאכול מהבישולים הבדואים של הנשים המארחות הצגת המקלובה המפורסמת והכנת הקדעיף הממתק האופייני והמיוחד לרמדאן. נהוג שיחד עם האוכל מספרת בעלת הבית על התרבות הבדואית ומנהגי המקום.
על פי האסלאם יש 5 מצוות שעל המאמינים להקפיד ולקיימם:
1.האמונה במוחמד 2. להתפלל כל יום 3. לעלות לרגל למכה (למי שהפרוטה מצויה בכיסו) 3. לתת צדקה לעניים 5. לחגוג רמדאן.
רהט - סבריה אבו געפר - זעפרן
רהט – סבריה אבו געפר – זעפרן

בסיור נפגשנו עם כמה נשות עסקים בדואיות, המובילות את המהפכה החברתית. נשים קמו החליטו לעשות שינוי בחייהן, החליטו ללמוד, החליטו לתרום לפרנסת הבית או בקיצור, החליטו ללכת קדימה, אל הקידמה לפתח את עצמן ואת המשפחה. נשים שבגיל מאוחר, לאחר שסיימו את הלידות וגידול הילדים פנו ללימודים וסיימו 12 שנות לימוד.
הן עמדו בגאווה סיפרו לנו על השינוי שערכו בחייהן.
סיפרו על מרכז המבקרים שהקימו. כל אחת פתחה בביתה מרכז מבקרים ובו הציגה את השינוי שעברה ואת מרכולתה.
אחת אופה, אחת מבשלת, אחת מארחת, אחת עושה סדנאות יצירה ועוד.. נשים נפלאות, חזקות. נשים מובילות העושות שינוי ומצליחות לשנות.
ביקרנו את בעלות העסקים בבתים שלהם, שם אירחו אותנו ובישלו לנו מכל הטוב האפשרי. חוויה נפלאה ובהחלט מעוררת השראה.
רהט - אל תשכחו לקנות תבלינים
רהט – אל תשכחו לקנות תבלינים

נשים שיודעות להגיד תודה ומודות בכל לב לירונה ריצ’רדסון על הליווי והתמיכה שקיבלו לאורך כל הדרך ע”י ירונה והצוות מרשות לפיתוח הנגב, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, המשרד לשיוויון חברתי והמשרד לפיתוח הנגב והגליל.
לסיכום :
צאו לסיור ברהט, הכירו את החברה הבדואית, שימו לב לשינויים ולתמורות שהחברה הבדואית עוברת מחברה מסורתית לחברה מתקדמת, כבדו אותם בנוכחותכם מבטיחה לכם שתהנו. מילה של “אמא נגה”.
אנחנו התארחנו במרכזי מבקרים של כמה נשים. אירוח חם מחבק, מלמד ומרגש מאד. הסתובבנו בשוק, שהיה ריק ברובו עקב צום הרמאדן. בכל פינה הכינו את העטיאף הממתק של החג. נכנסנו לחנות תבלינים מדהימה. וקניתי מגוון של תבלינים. ממליצה לכם בחום ! 🙂
ממליצה לכם להיכנס לדף הפייסבוק “קסם המדבר” החוויה הבדואית בנגב.
ו… ממליצה בחום 🙂 לפנות לגב’ איילת נחום – AYELET NAHUM – מדריכת טיולים מעולה המעבירה את הסיור עם המון תשוקה וברק בעיניים. אישה המחוברת למקום כולל הסברים קולינריים. פשוט מדהימה !

בקיצור, רהט – ממש לא מה שחשבתם 🙂 נעים להכיר 🙂 מילה של “אמא נגה” 🙂

 

כתיבת תגובה