תגיד מה? תפוח אדמה…

תפוח אדמה מדורג במקום הרביעי בעולם ברשימת הגידולים הנצרכים 🙂  קבלו כמה סיבות שכדאי לנו לאכול תפוחי אדמה וקצת על הסוגים הקיימים בשוק הישראלי.

תפוחי אדמה אדומים (צילום: יובל לוטרינגר)
תפוחי אדמה אדומים (צילום: יובל לוטרינגר)

תפוח אדמה, תפו”א, Solanum tuberosum; נקרא גם “סולנום הקנים” או “תפוד” ובלשון ספרותית, “בולבוס“, הוא מין של צמח ממשפחת הסולנים שקניו התפתחו מגבעולים תת-קרקעיים המשמשים למאכל. זהו הגידול השני בחשיבותו התזונתית אחרי הדגנים.
תפוח אדמה מדורג במקום הרביעי ברשימת הגידולים הנצרכים ביותר בעולם אחרי אורז, חיטה ותירס. הוא מהווה מצרך בסיסי בקרב בני אדם בחלקים רבים בעולם, במיוחד במזרח אירופה ובאסיה, ויש לו תפקיד חשוב בשמירה על הביטחון התזונתי, במיוחד באזורים עניים. מלבד בתעשיית ייצור המזון תפוח אדמה מהווה חלק ממזון של חיות משק. כמו כן בתעשיית התרופות נעשה שימוש בעמילן, שמקורו בתפוח אדמה.
לתפוח האדמה אין כל קשר בוטני לבטטה, למרות המראה החיצוני הדומה. שני הגידולים הללו, עשירים בפחמימות, ומהווים מקור בעיקר לפחמימה, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים ומעט לחלבון ושומן.
מארז תפוחי אדמה חקלאי גרנות (צילום: יובל לוטרינגר)
מארז תפוחי אדמה חקלאי גרנות (צילום: יובל לוטרינגר)

בטטה ותפוח אדמה, אינם מכילים גלוטן ולכן יכולים לשמש מקור פחמימתי לסובלים ממחלת הצליאק. קמח תפוח אדמה משמש גם להכנות לחמים ללא גלוטן. (לקוח מויקידפיה).
כיום מוכרים כ-5,000 מינים שונים של תפוחי אדמה – האדומים שבהם טובים לצלייה, והחומים שהם “עמילניים” טובים לבישול.
חברת “חקלאי גרנות”, התארגנות הקיבוצים והמושבים החברים בגרנות לשיווק תוצרת חקלאית ישירות לקמעונאים, ממשיכה לבסס את מעמדה כשחקנית מפתח בתחום שיווק פירות וירקות. החברה חתמה לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה ארצי, בו השותפים “האחים לוטרינגר” ממושב גבעת חן.
במסגרת המיזם הארצי, ישווקו תפוחי אדמה לרשתות השיווק, באריזת רשת ייעודית, תחת מותג “חקלאי גרנות”. ההפצה למשווקים ולרשתות השיווק ברחבי הארץ תבוצע על ידי התנועה עמק חפר (שבבעלות גרנות), היא תהיה גם אחראית לאיסוף התוצרת מהמגדלים ולהבאתם למשק לוטרינגר, אשר תהיה אחראית על מיון תפוחי האדמה ואריזתם. בסך הכל יעובדו במסגרת המיזם מעל ל-2,000 דונם של תפוחי אדמה, והיבול השנתי מוערך בכ-15,000 טונות.
מיון תפוחי אדמה (צילום: יובל לוטרינגר)
מיון תפוחי אדמה (צילום: יובל לוטרינגר)

להלן כמה זני תפוחי אדמה המשווקים ע”י “חקלאי גרנות”
אדומים
רוזנה – זן בכיר המפותח בצרפת עם פקעות מעט מאורכות בעל קליפה אדומה ומבריקה.
ממפיס – הזן המוביל בין תפוחי האדמה האדומים. בעל צבע אדום יפה ופקעות מאורכות .
קאנברה – זן הולנדי, בעל פקעות אובליות ויפות עם גוון אדום עמוק וקליפה חלקה.
לבנים   
סיפרה – הזן הלבן המוביל בארץ. זן עתיר יבול עם יכולות אחסון טובות . הפקעות אובליות- עגולות.
הארי – זן הולנדי חדש ומבטיח. פקעות לבנות יפות ועגולות.
ג’ורג’ינה , קורינה – שני זנים דומים המפותחים בגרמניה , הפקעות אובליות ויפות , צבען לבן – צהבהב בעל טעם מצויין .
כל הזנים המוזכרים מתאימים לבישול ואפייה וגם לטיגון ברמת המטבח הביתי.
 

כתיבת תגובה