איירי לי שפם

שבוע האיור חוזר השנה למתכונתו המקורית ויוצא לדרך בין ה- 18-27 בנובמבר. חג איור נמשך עשרה ימים ושני סופי שבוע. שלחנו את כתבנו לסקר, להנות ולהביא לפניכם המלצות מעולות. יאללה, יוצאים לדרך 🙂 מילה של “אמא נגה”.

מאת : עדי שטרנברג

לא צריך להרחיק עד חו”ל ולהחתים דרכון כשאפשר לחוות את חידושי עולם האמנות הישראלי בסיור מהנה באזור דרום תל אביב וסמטאות יפו העתיקה. זאת במסגרת שבוע האיור המתקיים זו הפעם השמינית בכ-80 גלריות, מתחמים ומרכזים קהילתיים בשכונות דרום העיר עד ה-28 בנובמבר.

האירוע המתקיים בחסות וסיוע של עיריית תל אביב-יפו הוא יוזמה מבורכת  של יובל סער, היזם והאוצר הראשי של האירוע ועורך מגזין פורטפוליו (prtfl.co.il). והוא נערך בהפקה של אשת התקשורת עידית שילוח.  

איור בכחול לבן

תחום האיור מתפתח מאד בישראל ואמנים רבים עוסקים בתחום אותו לומדים במחלקות התקשורת החזותית במכללות ובבתי ספר לאמנות. איור(אילוסטרציה) הוא יצירת אמנות המנסה להעביר מסרים באמצעות המחשה ויזואלית. כך ניתן להתרשם במסגרת שבוע האיור לא רק מהכישרון של האמנים והסטודנטים אלא גם מרעיונות חדשנים ומקוריים לשימוש בחומרים, שיטות איור ועוד

נצא לדרך?

תחנה ראשונה בגלריה BY5 הממוקמת בין מוסכים ובתי מלאכה ברחוב בר יוחאי 5  בדרום תל אביב. כאן תוכלו להתרשם מעבודותיה היצירתיות של היוצרת והצורפת יעל פרידמן בתערוכה שכותרתה “השדה של גולדה” (בתמונה המצ”ב צילום: ניר פרידמן). חומרי העבודה העיקריים הן אריזות של גלידות “גולדה” במילוי של צמר גפן סינתטי. כך תמצאו חרפושים, חיות שונות תכשיטים המבטאים את מקוריות היצירה של פרידמן. בגלריה מגוון איורים על קירות המבנה והחצר הצמודה אליו.

עוד באזור זה של העיר תמצאו את גלריה P8 ברחוב הפטיש 1. האמן גלעד סליקטר יצר מגוון של איורים במסגרת תערוכת “פסטיבל” (מצ”ב תמונה: צילום באדיבות גלעד סלקטר). האמן השתתף בפסטיבל ערד ב-1994 בו נמחצו 3 בני נוער למוות והיצירות מתעדות את חוויותיו מהאירוע הטראגי. ההדפסים הגדולים מבטאים מלנכוליה תוך שימוש בשני צבעים מנוגדים צהוב וכחול.

המרכז הקהילתי הגר”א בדרום תל אביב שוקק חיים ומציע מגוון של פעילויות וחוגים לכל דיכפין לאורך השנה. בתערוכת “פטליזם בנווה שאנן” המשלבת עבודות של 8 אמני איור תמצאו לא רק איורים אלא גם כדי “קורונה” מחרס. במרכז של עיריית תל אביב יתקיימו סדנאות איור בימי שישי בשלושת השבועות הקרובים. בימי שישי  מקיים המרכז את יריד “שישישאנן” שהוא יריד יצירה אלטרנטיבית ומוזיקה. במסגרתו אפשר לרכוש גם עבודות אמנות שיצרו מהגרים ועובדים זרים המתגוררים בשכונה.

“בית הצעירים” שוכן ברחוב הקשת 49 בקריית שלום  במבנה אבן מסוגנן וכאן מוצגת התערוכה “בין הזמנים” המאגדת עבודות של 19 אמנים המתגוררים באזור זה. אוצרת התערוכה היא טל בן-סירא. ב”בית הצעירים” מקיימים מגוון פעילויות לצעירים בני 18-35, בחסות עיריית תל אביב-יפו.

יפו של הימים והלילות

סרגיי_איסקוב

במרכז התרבות והאמנות “אניס”  בלב יפו העתיקה שבו יש אודיטוריום מרשים ומתחמי תערוכות מקיימים את “במרפסת” במסגרת שבוע האיור. בן מולינה, אוצר התערוכה מספר ש”המרפסת” מבטאת את הבדידות והצורך בקיום מגע וקשר בין אישי בתקופת הקורונה ומציין כי “המרפסת הפכה למפלט מתאים בתקופה קשה זו”. לצד עבודות אמנות יוצגו במקום כ-100 סרטי אנימציה. לי הייתה הזדמנות לראות כמה מהיצירות המופלאות וביום חמישי הקרוב ב-17:30 יוקרנו 11 סרטוני אנימציה כאלה ותתקיים הרצאה בנושא האנימציה- הכניסה חינם.

ב”בית הסקוטי” מבנה מרשים ברחוב יפת ביפו החיים עמדו מלכת בעשרות השנים האחרונות.  נעמה ריבה שהיא אדריכלית ועיתונאית היא אוצרת התערוכה “טופס 17” המאגדת עבודות איור.בעיקר של אמניות שנחשפו למחלות קשות ומתמודדות עם הטיפול בהן. לדבריה המבנה המרשים בו מתקיימת התערוכה הוקם ב-1882 ושימש בשנים הראשונות כבית חולים שהוקם על ידי אחות מאנגליה. הבית עבר גלגולים מאז ובהווה הוא מיועד להקמת בית מלון בכפוף לדרישות השימור של עיריית תל אביב.

בין רעשים של מסוק החולף בשמיים לצלילי הכנסייה הסמוכה בכיכר קדומים ביקרנו  בתערוכה “חצי סוס  מנצח הברון מינכהאוזן”  בבית אבן מסוגנן בסמטת מזל אריה 19. העבודות המרשימות נוצרו על ידי סרגיי איסקוב ונורית  הירש שהם בוגרי המחלקה לתקשורת חזותית ב”בצלאל”. בהמשך בתערוכת בית הוא רק שאוצרת רעות ברנע המתקיימת בגלריה “ללא שם” בכיכר קדומים 6. (בתמונה חצי סוס מנצח של סרגיי איסקוב).

את ה”צימוק בעוגה” של תערוכות האיור מצאתי בתערוכה מפתיעה שכותרתה “חלום רומני”. העבודות המוצגות בה הן בעיקר כדי וכלי חרס שנוצרו על הקרמיקאית ניצה בר ועליהן איירה ביתה ענת רותם בעבודה סיזיפית דמויות מהפולקלור הרומני, מבלי לבקר אי פעם ברומניה. כמי שכן ביקר ברומניה אני יכול להעיד שהדמיון של ענת רותם עולה אפילו על המציאות והציורים אותנטיים להפליא. התערוכה מתקיימת בכיכר קדומים 8. (בתמונה חלום רומני, נצה בר ענת רותם צילום: אילן עמיחי)

ואם טרם שבעתם מומלץ לבקר במוזיאון יפו העתיקה ובדרך להשקיף על הנוף הפנורמי של חופי ומגדלי תל אביב שברחוב טיילת מפרץ שלמה 10. כאן מוצגות 3 תערוכות מעניינות “מילים טובות”, “התקופה הוורודה”- תערוכה ססגונית ומשובבת נפש והומו פלורה.

המלצה אישית שלי 🙂 באברהם הוסטל, שרה ג׳יין מאיירת נשים דמיוניות ואמיתיות שנושאות צלקות, חשופות או בלתי נראות, שמסמלות פציעה והחלמה. יש ביניהן מי שחיות חיים שלמים בתחושת הישרדות, ויש שנולדות מתוך אפרן ויוצאות מחוזקות. (בתמונה איור באדיבות שרה ג’יין – צלקות קטנות)

תערוכה מרגשת עד דמעות 🙂 ממליצה בחום 🙂 מילה של “אמא נגה”. (נגה רוזנברג)

אוצרות: ג׳ואנה איל, ציפי לנדסמן

אברהם הוסטל – גלריות, קומה 1- , רח׳ לבונטין 21

בימים: א׳-שבת, 20:00-10:00

כדאי לכן לדעת –
אברהם הוסטל, סטודיו ז׳ובינו, ותערוכת little scars, מזמינים אתכן לקעקוע (קטן) ביום שני ה – 29 לנובמבר במטרה, לציון מאבק נגד אלימות בנשים ולקעקע את אלימות נגד נשים. הקעקוע במתנה, ללא עלות.
כל רעיון שלכן או מתוך ספר סקיצות שהוכן במיוחד לכבוד האירוע.
להרשמה בלינק המצורף, מספר המקומות מוגבל.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdQ6ZK5JfRe8br4MtTTbWVs2hJx23vv9IzXDydIKqmigs0AKw/viewform

בין השעות: 12:00-0:00
מוזמנות להגיע גם למשקה על הבר, שיח גלריה ומפגש נצחון נשי.
אברהם הוסטל
לבונטין 21 | תל אביב
לפרטים | שרה 054-5344323

בחלק מהמקומות ניתן לרכוש עבודות מקוריות ומרשימות ישירות מהאמנים. ימי ושעות הפתיחה משתנים ממקום למקום וכדאי לבדוק זאת מראש.

מידע מלא על האמנים, הגלריות והמתחמים אליהם תוכלו להתוודע במהלך שבוע האיור בכתובת  www.illustrationweek.co.il

כתיבת תגובה