טרם אתם רוכשים רכב חדש, חשוב עד מאוד לתת את הדעת בנוגע לרמת בטיחות הרכב, לבטח ברכב המיועד להסעת כלל בני המשפחה ובתוכם ילדים קטנים.
בטיחות הילדים ברכבים
טכנולוגיית כיסאות הבטיחות לילדים התקדמה עד מאד בשנים האחרונות. חלק מתכנון של רכב חדש כולל בתוכו כמובן את המחשבה לבטיחותם של כל יושבי הרכב ובתוכם הילדים.
חלק מהאתגר הבטיחותי, לא פעם, עדיין נוגע לגורם האנושי ובמקרים רבים הורים כושלים בחיבור נכון של כיסא הבטיחות של הילדים לרכבם. פעולה שלצערנו גבתה את חייהם של ילדים רבים ברחבי העולם תחת הגדרת המונח המקצועי –Miss Use.
פיתוח תקן איזופיקס
על פיתוח תקן איזופיקס –Isofix אמונה חברת Britax והיא הפכה כיום לסטנדרט מחייב ברכבי הסוזוקי כמו גם ברכבים נוספים אחרים. תקן זה כולל בתוכו מערכת של מספר טבעות מתכת המחוברות לשלדת הרכב ומשמשות כנקודות עיגון עבור כסאות הבטיחות של הילדים. תקן זה מהווה בעצם סטנדרט אחיד לאופן התקנת כסאות הבטיחות ובכך מצמצם באופן משמעותי את המקרים בהם הורים מתקינים את כסאות הבטיחות בצורה לא תקנית.
כיום ניתן להבחין בין שתי מערכות איזופיקס עיקריות – האחת בתקן אירופאי והשנייה בתקן אמריקני.
תקן איזופיקס אירופאי –Rigid Isofix
התקן האירופאי להתקנת כסאות הבטיחות לילדים מיועד להתקנת הכסאות עם כיוון הנסיעה והם מתאימים למשקלים של 9 עד 18 ק”ג. מדובר בתקן המיועד לגילאים היותר מאוחרים של ילדים בני חמש ומעלה.
מעבר להיותו קל להתקנה, הוא מאפשר גם שינוי למצבי שכיבה וישיבה עבור ילדיכם גם לאחר חיבור המושב לרכב. בשנים האחרונות ניתן אף ליהנות ממושבי בטיחות לילדים המגדילים את טווח משקלם.
תקן איזופיקס אמריקני –Latch
בניגוד לתקן האירופאי, השיטה האמריקנית דורשת ידע וניסיון מקדים בכל הנוגע להתקנתה ולכן מומלץ ורצוי לבצעה יחד עם מי שמכיר מערכת זו מקרוב. בין היתר כוללת ההתקנה הפעלת כוח רב שאין יכול להתבצע רק על ידי מתקין אחד וזאת בכדי להדק כראוי את כסאות הבטיחות למושב הרכב. היתרון הבולט בתקן האמריקני מאפשר טווח שימוש רחב יותר לגילאי ומשקלי הילדים והתקנתו מתאפשרת גם כנגד כיוון הנסיעה של הרכב.
מה חשוב לזכור?
חשוב כמובן לזכור שלא משנה באיזו מערכת בחרתם חשוב לפעול על פי ההוראות המדויקות של היצרן וזאת בכדי להביא לכל שהתקנת כסאות הבטיחות לילדים יונחו במושבי הרכבים כראוי ובכך יגנו עליהם במקרה של תאונה. מעבר לכך בתוך ספר הוראות קיימים גם דגשים מפורטים כיצד לפעול רגע אחר התאונה, כשיש הבדל משמעותי בהתנהלות בין התקן האירופאי הממליץ להוציא את הילד מהמושב אל הצוות המטפל,כשהאמריקני גורס שיש להוציא את הילד מהרכב כשהוא עדיין ישוב על הכסא הבטיחות תוך חיתוך גס של הרצועות מן הרכב.