במיוחד בזמנים כאלה, חייבים לתחזק ולהעשיר את ארגז הכלים של הילדים. הבאנו לפניכם 7 ספרים קצרים של 7 סופרים שונים, שחשבו על הכל, ובעזרתם אנו מגישים סיפורים עם לא מעט חומר למחשבה (גם להורים…). ובעיקר, זמן איכות נפלא.
סבתא, יש לך ספר חדש? כך מקבלים את פני הנכדים. ואני ממש אוהבת 🙂 הם קוראים לי סבתא סיפור, כי אני, כאשת חינוך לשעבר, מאמינה בכוחם של הספרים המגישים לנו, ההורים, חומר למחשבה בעזרתם ניתן לפתוח בשיחה עם הילדים במגוון תחומים ומעשירים את ארגז הכלים שלהם.
1. “שעון מיוחד”, מאת לירון צדקה (מתגורר בשדרות) איורים : בר פביאן
לַגְּדוֹלִים יֵשׁ שָׁעוֹן עִם מָחוֹג וּמִסְפָּר,
בְּשָׁעוֹן כָּזֶה אֵין זְמַן לְשׁוּם דָּבָר.
אַךְ בַּשָּׁעוֹן שֶׁלִּי יֵשׁ זְמַן לַכֹּל,
יֵשׁ זְמַן לִהְיוֹת יֶלֶד וְיֵשׁ זְמַן גַּם לִגְדֹּל.
הסיפור סוחף אותנו אל תוך ראשם של הילדים, וממחיש את תפיסת הזמן של עולמם.
בעולם בו חיינו מתנהלים סביב השעון, וכולנו מנסים להדביק כל הזמן את הקצב, מזכיר לנו הספר על תפיסת הזמן של ילדים- זמן שמתנהל בעולם אחר ובקצב אחר. זמן קסום שמאפשר הרפתקאות, דמיון וחברות.
2. “שמיל החציל”, מאת רן שליים (מתגורר בפתח תקווה) איורים: בעז קריספין
המחבר, בן 23, אדם לקוי ראייה שהחיים זימנו לו קשיים, אתגרים ולעיתים גם כישלונות הן במערכת החינוך והן במישור האישי, קיבל הזדמנות בשירותו הלאומי בעמותת אלי”ע (קידום ילדים עם לקות ראיה ועיוורון) ללמוד על קבלה עצמית, ובעקבות כך כתב ספר ילדים מקסים המלמד על חשיבות הניסיון (ולא בהכרח ההצלחה) וההתמדה.
ספר נפלא 🙂 מעביר מסר ברור “שהניסיון הוא לא אסון” כדאי לנסות ולהתנסות, גם אם לא מצליחים, הניסיון תורם לנו לחיים. אהבתי את סוף הסיפור”…כל ניסיון הוא ניצחון שעוזר לביטחון, ואתה חציל, יום אחד את העולם תציל”. הנכדים ואני משתמשים במשפט הזה כמוטו 🙂 ממליצה בחום 🙂 מילה של “אמא נגה”.
3. “מוכר המשקאות והסוס”, מאת דן קנטר (מתגורר בהרצליה) איורים: דנה גלר
המחבר, איש טכנולוגיה ששירת את המדינה כ-20 שנה, זכה לזמן איכות יקר עם ילדיו הקטנים, ובתוך כך יצר סדרת ספרים היתולית והומוריסטית לילדים. הספר הנ”ל משעשע ומצחיק במיוחד, ומעודד חשיבה פרועה, רעיונות מוזרים והמצאות חדשות.
4. “ליבי לומדת את שפת הכלבים” , מאת גל אליה-פילוסוף (מתגוררת בצור יצחק) איורים: שי-לי בלמס
האם כל הכלבים אוהבים ליטופים וחיבוקים?
ליבי מאמצת גור כלבים המתנהג מעט שונה מהמצופה מגור. במקום לקפץ, לשמוח, ללקק ולהשתובב, הוא מסתגר בעצמו, ומגיב בסלידה וריחוק.
ליבי הבינה את פשר העניין רק לאחר שהכלב הסביר לה כי כך הוא מבטא את רגשותיו, ושיתף אותה במה שנעים לו ובמה שפחות. כך הצליחה ליבי לגשר על הפער ולהצליח לבלות בנעימים עם כלבה האהוב באופן בו שניהם יכולים ליהנות.
זהו ספר שמעבר להיותו מלמד ילדים את שפת הכלבים, גם נותן מקום לשונות, לאמפטיה ולראיית טובתו של האחר.
5. “אז מה עושים?”, מאת מירי אלימלך (מתגוררת ביהוד) איורים : אורי זלוטניק
שיר ביקשה את המחבת כדי להכין חביתה
אבל בדיוק השתמשתי בה אז אמרתי, לא רוצה!
שיר כעסה ולא רצתה עוד לשחק וממני החלה להתרחק
אז מה עושים?
גיבורת הסיפור וחברתה שיר נפגשות לשחק, הם משחקות ונהנות עד שנוצר ביניהן ויכוח על המחבת.
בשלב זה נכנסים הקוראים לסיפור ומסייעים לשני להחליט כיצד לנהוג- אם לוותר, להגיע לפשרה או לא לחלוק.
ספר המביא את כל המחלוקות ואת הדרך לפירונן. אהבתי 🙂
6. “החתול מיאו ופאפי לופי”, מאת ציפי שמלוב אברמוביץ (מתגוררת בקריית מלאכי) איורים מאיה קלטי
המחברת, מוזיקאית, כותבת, מלחינה, יוצרת וסופרת, הביאה שני סיפורים מקסימים בספר אחד, העוסקים בדימוי עצמי, קבלה עצמית ואהבה ללא תנאים.
הראשון, חתול שאינו מרוצה מצורתו החתולית ומבקש להיות חיה אחרת, מבין לבסוף עד כמה חשובה אהבת עצמך.
והשני, כלבלב חמוד ש”מצטיין” בעשיית מעשי קונדס, מתקבל באהבה ע”י הוריו, ולמרות הקושי מעביר (בעיקר להורים) את ערך האהבה ללא תנאים וחוסר השיפוטיות.
לסיכום, אהבתי מאד את ששת הסיפורים. כל אחד מהן מביא סוגיה אחרת בפני הילדים ומספק נקודת מבט של הילדים שגם לנו המבוגרים יוצא לחשוב עליה. האיורים נפלאים אהבתי מאד.
ונכדי, אדם, בכתה ב’ מאד אהב לקרוא את הספרים והצליח להקריא לנו אותם 🙂 ממליצה בחום:) מילה של “אמא נגה”.
7. “עלילות פורש בבגדד”, מאת ליאור קדרון (מתגוררת במעלות תרשיחא)
המחברת, שהיתה האישה היחידה בבית הספר שלמדה טכנאות, אלקטרוניקה ונגרות, בדרכה לעבודה נתקלה בכלבה קטנה ומוזנחת, מלוכלכת ופצועה. היא החליטה לאמץ אותה ולתת לה בית חם. מאז, פורש הכלבה הפכה להיות מרכז חייה והמקור העיקרי לצחוק והומור. עליה כתבה את הספר בזמן שהיתה מאושפזת בבי”ח, והצליחה ליצור לילדים הרפתקה ייחודית ומצחיקה מאין כמוה!
כל הספרים בהוצאת “צמרת” הוצאת לאור, ניתן להשיגם בסטימצקי וצומת ספרים.