האדם הגרוע בעולם, סרטו של הבמאי הנורווגי יואכים טרייר עם 2 מועמדויות לפרס האוסקר לסרט הבינלאומי הטוב ביותר ולתסריט הטוב ביותר, זוכה פרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל קאן 2021 ועוד, סרט מרגש ומעורר המון מחשבות אחרי – מומלץ בחום! מילה של “אמא נגה”.
מאת : עידו סולטן
בסוף שנות החמישים של המאה הקודמת, בשנת 1959, יצא הסרט “400 המלקות” של הבמאי פרנסואה טריפו- אחד מהסרטים הגדולים ביותר שנעשו אי פעם.
מדובר בסרט שהפך את הקולנוע על הראש שלו, כי בפעם הראשונה העולם ראה סרט שבו הדגש כולו היה על ה”אני” ועל הכאב הפנימי והאישי של הבמאי שלו, בלי שום ניסיון להנגיש את הכאב הזה ולהפוך אותו למשהו שאחרים יוכלו להזדהות איתו – משהו שבזמנו היה בלתי נתפס.
מאז ראינו עוד המון סרטים על אנשים שהמערכת ירקה אותם, שמרגישים שאין להם מקום בחברה הזאת ושהעולם קורס עליהם. מ”הבוגר” של מייק ניקולס ועוד המון סרטים שעיצבו את ז’אנר ה- “Coming Of Age” ועד שלל סרטי ההתבגרות שיצאו בשנה האחרונה, הדגש על הבלבול וחוסר הביטחון של דמויות מתבגרות כבר הפך למשהו נדוש וחרוש. אז מה הופך את “האדם הגרוע בעולם” ליוצא דופן?
קודם כל, עבודת הבימוי בסרט הזה היא פשוט יוצאת דופן. בתקופה שבה כל כך הרבה סרטים נראים ונשמעים אותו דבר זה נחמד לראות סרט של במאי שלא מפחד להבליט את החזון האישי שלו גם אם זה אומר שיש אנשים שהסגנון פחות יתאים להם. מדובר באחד הסרטים הכי מקוריים ומיוחדים שיצאו בזמן האחרון, דבר קצת מפתיע כשמתחשבים בכמה שה”משבר” המרכזי כאן נחרש.
השחקנית הראשית רנאטה ריינסב (שזכתה בפרס השחקנית בפסטיבל קאן על התפקיד שלה), משחקת בצורה כל כך מזוקקת ומדויקת את ג’ולי, בת 30 שתקועה בין 2 מערכות יחסים ולא מצליחה להחליט מה מתאים לה ואיפה היא רוצה להישאר. המשבר שהיא עוברת פורץ את המסך והופך למשהו שכל אחד יכול להזדהות איתו.
חוץ מזה, בעיניי מדובר בסרט שתופס את תחושת הבלבול של התקופה שלנו בצורה נפלאה ומדויקת להחריד.
דווקא בעולם שהכל בו כל כך מוגדר ומובנה, כשכל הדרכים כבר נסללו והכל כל כך ברור, תחושת האובדן גדולה אפילו יותר.
“האדם הגרוע בעולם” של יואכים טרייר זה סרט נפלא ומרגש, שאמנם לא מחדש המון אבל גם לא מתיימר לחדש שום דבר. זה עוד סרט על כאב על-זמני שמקובע בזמן ומקום ספציפיים אבל הופך למשהו גדול יותר, משהו שתמיד היה ותמיד יהיה רלוונטי. מומלץ בחום מילה של “אמא נגה”.
יוצרים
בימוי: יואכים טרייר Joachim Trier
תסריט: יואכים טרייר, אסקיל ווגט
צילום: קספר טוקסן דף
עיצוב: רוג’ר רוזנברג
עריכה: אוליבר בודה קוטה
מוסיקה: אולה פליטום
הפקה: Oslo Pictures Mk Productions, Film I Väst, Snowglobe, B-Reel
שחקנים
ג’ולי: רנטה ריינסב Renate Reinsve
אקסל: אנדרס דניאלסן לי Anders Danielsen Lie
אבינד: הרברט נורדרום Herbert Nordrum
נורבגיה 2021, נורבגית תרגום לעברית ואנגלית, 127 דקות.
הפצה בישראל קולנוע חדש בע”מ הבסינמטק תל אביב וברחבי הארץ