איך יודעים שהדבש איכותי? וקבלו 2 מתכונים לעוגת דבש ורעיון מדליק

לקראת חג ראש השנה אנחנו אוהבים לטבול תפוח בדבש ומכינים עוגות דבש. איך יודעים שהדבש איכותי? מהן סגולות הדבש? כמובן צירפנו גם 2 מתכונים לעוגת דבש וקבלו הצעה לצורת הגשה אישית… הפתעה 🙂 מילה של “אמא נגה”.

טובי דיקמן (צילום: מירי היימן)
טובי דיקמן (צילום: מירי היימן)

איך יודעים שהדבש איכותי? הוא משקף עולם של שמירה והרמוניה עבור הדבורים ועבורנו בני האדם. צריכה של דבש אורגני מבטיחה דבש בריא וטעים והמשך שמירה וטיפול בדבורים בסטנדרטים הוגנים ומכבדים לדבורים ולאדם. מהו דבש אורגני ומדוע כדאי להעדיף אותו על פני מוצרי דבש אחרים? על כך במאמר שלפניכם מאת : טובי דיקמן, דבוראי
הידעתם שבכפית אחת של דבש יש צוף שנאסף מ- 1,000 פרחים? יש מי שמכנה אותו  super food ואפילו “מאכל קדוש”, תקראו לו איך שתרצו, אבל אל דבש אמיתי צריך להתייחס כאוצר. הדבש הוא תרופת פלא של הטבע, לצד היותו הממתיק הנפלא, הטעים והטבעי ביותר. מכיוון שדבש הוא תרופה, יש להקפיד במיוחד שהדבש יהיה טבעי לחלוטין, לא מסונן, לא מחומם, נקי משאריות של ריסוס, חומרי הדברה וחף לחלוטין מהאכלה בסוכר. הדבש האורגני המפוקח הוא היחיד המבטיח זאת.
הדבש האורגני הוא לא רק בעל “תקן אורגני”. הוא משקף עולם של שמירה והרמוניה עבור הדבורים ועבורנו בני האדם. צריכה של דבש אורגני מבטיחה דבש בריא וטעים והמשך שמירה וטיפול בדבורים בסטנדרטים הוגנים ומכבדים לדבורים ולאדם.
דבש טבעי טהור צוף (צילום: פוטו נהריה)
דבש טבעי טהור צוף (צילום: פוטו נהריה)

מהו דבש אורגני? לפי תקנות האיחוד האירופאי, דבש אורגני הוא: דבש ללא חומרים מסוכנים בכוורת
בגידול הדבורים הקונבנציונאלי (הלא אורגני) ישנו שימוש אינטנסיבי בחומרים כימים מסוכנים המשמשים למלחמה במזיקים ובמחלות התוקפות את הדבורים. בין החומרים הללו מצויים אנטיביוטיקה וזרחן. החומרים הללו נספגים בחלות השעווה ומופיעים בדבש. בתקן הגידול האורגני ישנו איסור מוחלט על שימוש בחומרים הללו וכן בכל חומר אחר שאינו טבעי ומתפרק.
דבש מצוף פרחים לא מרוססים, ללא דשן כימי וללא הנדסה גנטית – הפרחים הם אלו המייצרים את הצוף שממנו מפיקות הדבורים את הדבש. על פי רוב, השדות והמטעים מהם אוספות הדבורים את הצוף מרוססים תדיר בשלל חומרי הדברה כנגד מזיקים וכן מוחדרים לצמחים אלו חומרי דשן כימיים. החומרים הללו מוצאים את דרכם במערכות הצמח אל הצוף ומשם אל הדבש. שארתיות החומרים הללו מופיעה בבדיקות מעבדה של הדבש הקונבנציונאלי. בגידול הדבורים האורגני ישנו איסור על הצבת כוורות דבורים ברדיוס של לפחות 3 קילומטרים משדות ומטעים אשר מטופלים בחומרים הללו, מה שמבטיח כי בדבש האורגני אין כלל שאירתיות של חומרי הדברה ודשנים כימים.
ממרח צוף מכוורת שמורת צוף (צילום יח"צ)
ממרח צוף מכוורת שמורת צוף (צילום יח”צ)

ללא האכלה בסוכר – בגידול הדבורים הקונבנציונאלי לוקחים מהדבורים את כל הדבש אשר הן אגרו בתקופת הפריחה. במקום הדבש שנלקח במלואו מאכילים את הדבורים בתמיסת סוכר.
תזונת הסוכר איננה בריאה לדבורים. בגידול הדבורים האורגני משאירים לדבורים את כל צרכם בדבש ואוספים רק את הדבש שנאגר מעבר לצרכי הכוורת.
מי ערב לכך שהדבש באמת אורגני? – הדבש האורגני מגיע ברובו מחוות דבורים בעולם המטופלות על פי תקנות גידול הדבורים של האיחוד האירופאי או הפיקוח האמריקאי ונושא את סמלי הפיקוח שלהן. בישראל מפוקח הדבש האורגני, כדוגמת דבש צוף, על ידי חברת אגריאור ונושא את סמל הפיקוח שלה. הדבש של צוף גם נבדק תדיר בבדיקות מעבדה בארץ ובמכון LACON בגרמניה.
המחיר – כמות הדבש הנאספת מהדבורים בגידול האורגני היא נמוכה יותר מאשר בגידול הקונבנציונאלי. יחד עם תשומת הלב והעבודה הרבה הנדרשת מהמגדל האורגני בטיפול פרטני ולצד מיעוט של שטחי מרעה העונים על הקריטריונים המחמירים של הגידול האורגני, גורמים לדבש האורגני להיות יקר באופן יחסי מהדבש שאינו אורגני. יחד עם זאת, חשוב להדגיש, כי זהו הדבש היחיד הראוי באמת למוניטין המפורסם של הדבש כאחת התרופות והמתנות המופלאות ביותר של הטבע.
טובי דיקמן, דבוראי, הינו מנכ”ל חברת טרה-מאטר נקטר בע”מ, בעלת מכוורת שמורת צוף ומשווקת מוצרי דבש אורגני של מותג “צוף”
מתכון – עוגת דבש וקרמבל תפוחים (באדיבות קפה ביגה)
דבש טבעי טהור צוף (צילום: ניצן גינת)
דבש טבעי טהור צוף (צילום: ניצן גינת)

מרכיבים:
60 גר’ סוכר לבן
60 גר’ סוכר חום
150 גר שמן סויה
150 גר’ דבש (ממליצים על דבש צוף)
2 ביצים
1 וחצי כוס קמח
1 כפית אבקת אפיה
1/2 כפית קינמון
1/2 כפית סודה לשתייה
עוגת דבש ורקמבל תפוחים (צלם אמיר מנחם)
עוגת דבש ורקמבל תפוחים (צלם אמיר מנחם)

קורט מלח
קורט ציפורן
1/2 כוס תה
גרידת תפוז מחצי תפוז
4 תפוחים מקולפים( גרנד) חתוכים לקוביות
אופן הכנה:
יש להכניס את כל המרכיבים לתוך קערה עמוקה, ולערבב היטב עד לקבלת מרקם אחיד וחלק, ולשפוך לתוך תבנית עגולה , להכניס לתנור בחום של 180 מעלות למשך 30 ל 35 דקות.
מתכון – עוגת דבש קלאסית (באדיבות קפה גרג)
דבש טבעי טהור צוף (צילום: פוטו נהריה)
דבש טבעי טהור צוף (צילום: פוטו נהריה)

מרכיבים:
60 גר’ סוכר לבן
60 גר’ סוכר חום
150 גר’ שמן סויה
180 גר’ דבש דבורים אמיתי – דבש צוף
2 ביצים
11/2 כוס קמח
1 כפית אבקת אפיה
1/2 כפית קינמון
1/2 כפית סודה לשתייה
קפה גרג עוגת דבש בטעם קלאסי (צלם אמיר מנחם)
קפה גרג עוגת דבש בטעם קלאסי (צלם אמיר מנחם)

קורט מלח
קורט ציפורן
1/2 כוס תה
1 כף אגוזים קצוצים
אופן הכנה:
יש להכניס לתוך קערה עמוקה, את כל המרכיבים יחד ולערבב היטב, מלבד האגוזים
לאחר הערבוב וקבלת מרקם אחיד וחלק, יש להניח בתוך תבנית , ולפזר מעל העוגה את האגוזים ולהכניס לתנור לחום 180 מעלות למשך 30 ל35 דקות.
עוגת דבש בספל אישית (צילום: הדס ניצן)
עוגת דבש בספל אישית (צילום: הדס ניצן)

ו… קבלו רעיון מדליק 🙂 רוצים לפנק את האורחים בעוגה אישית?
את תערובת העוגה המוכנה יש לצקת לכוסות משומנות ואופים עד הזהבתן של העוגות.
מוציאים מהתנור ומייד מוזגים את הדבש (כפית דבש לכל עוגה)
שיהיה חג שמח ומתוק כדבש!
 
 
 

כתיבת תגובה