בעיות הנקה או יניקה: מהם הטיפולים המשלימים הקיימים?

אוסטאופתיה, דיקור סיני והומאופתיה – כל אלו יכולים לעזור בטיפול בבעיות הקשורות בהנקה. בין אם זה התינוק שלא מצליח לינוק או האם שלא מצליחה לייצר חלב או מתמודדת עם כאבים שונים. הנקה היא הבחירה הבריאה, כיצד נוכל לעזור לה להצליח? בעזרת טיפולים משלימים.

הנקה ( תמונה  shutterstock באדיבות יח"צ)
הנקה ( תמונה shutterstock באדיבות יח”צ)

באדיבות :  ד”ר מוטי לוי, הרופא הראשי של כללית רפואה משלימה.
הטכנולוגיה והקדמה הביאו לנו הרבה חידושים, המצאות ותחליפים, אך טובים ככל שיהיו, הם עדיין לא משתווים ליתרונות הבריאותיים שבהנקה – הקשר שהיא יוצרת בין האם לתינוק, הערכים התזונתיים שהיא מכילה ואפילו החיידקים הטובים והרעים שיעזרו לו לפתח את מערכת החיסון ושאר מערכות הגוף. ברור כי הבחירה אם להניק או לא להניק נמצאת בידי האם, כאבים וקושי בהנקה הם מנת חלקן של אימהות מניקות רבות ואנחנו כאן כדי להסביר אלו טיפולים משלימים יוכלו לעזור להקל על הבעיות ולבחור בדרך הבריאה ביותר – ההנקה.
חשיבות ההנקה
חלב האם ופעולת ההנקה עצמה טומנים בחובם יתרונות רבים לבריאות התינוק: הנקה מפחית את הסיכון ל”מוות בעריסה”, עוזרת בשמירה מפני מחלות וזיהומים ומסייעת להתפתחות תקינה של התינוק. מחקרים הראו עוד כי הנקה מורידה את הסיכון להשמנה ולמחלות הקשורות בהשמנה כמו יתר לחץ דם וסוכרת. מעל הכל להנקה תפקיד בחיזוק מערכת החיסון של התינוק ובשל כך בהגנה מפני זיהומים, דלקות ומחלות.
אם מניקה תיהנה מסיכון נמוך יותר לסרטן השד או השחלות, וברוב המקרים ההנקה תסייע לה בהתכווצות הרחם ובהפחתת דימום שלאחר הלידה.
רפואה משלימה והנקה
לפי הרפואה משלימה תינוק נולד למעשה בלי חיידיקים במעיים. כולנו צריכים חיידקים במעיים לשם האיזון התקין של הגוף. תהליך המעבר בתעלת הלידה יחד עם ההנקה והחיבור של הפה לפטמת האם חושפים אותו ל-600 חיידקים שונים בקירוב. אלו חיידקים בעלי חשיבות גדולה לפעילות התקינה של המעיים, חלב האם מכיל מרכיבי מזון המיועדים לתמיכה בחיידקים הפרויביוטיים על מנת שאלה יוכלו לשגשג.
לרפואה המשלימה טיפולי מגע רבים – שיאצו, טווינא, עיסוי רפואי הוליסטי, אוסטאופתיה, רפלקסולוגיה ועוד. לכל אלה מכנה משותף אחד: בשל היותם טיפולי מגע הם מרגיעים מאוד. מגע נותן ביטחון למטופלים ועל אחת כמה וכמה לתינוקות רכים. המגע עוזר לתינוק ליצור הפרדה בין גופו לעולם החיצוני, לכן גם אימהות שאינן מניקות רצוי שיישבו עם התינוק בזמן ההאכלה.
כדי לבחור את שיטת הטיפול המתאימה ביותר לכל בעיה יש להתייעץ עם רופא מייעץ בתחום הרפואה המשלימה. אלו הטיפולים המשלימים המומלצים להתמודדות עם בעיות הנקה:
דיקור סיני לבעיות הנקה – יכול לסייע למניקות שמתקשות בייצור חלב אם, או כאלה הסובלות מגודש בחזה ומהופעה של דלקות באזור השד והפטמה. כל טיפול ברפואה סינית מתחיל בתשאול על מנת לברר אם בנוסף לבעיית ההנקה יש מרכיבים נוספים שמפריעים לגוף להתמודד איתה (עייפות וסטרס למשל). אחרי האבחון הטיפול יכלול דיקור על גבי ערוצי האנרגיה של הגוף לטובת שחרור חסימות ותקיעות של האנרגיה הזאת בשילוב של צמחי מרפא סיניים לזירוז התהליך.
אוסטאופתיה לבעיות הנקה – טובה בסיוע בבעיות הקשורות גם באם המניקה ויכולה לעזור גם לתינוקות בני ימים בודדים או שבועות. בעיות יניקה של התינוק יטופלו באמצעות מניפולציות ידיים עדינות בעצמות הגולגולת ועל שרירי בסיס הלוע והלשון שמטרתן להביא לתנועה תקינה של השרירים ועצמות הגולגולת. אוסטאופתיה לאימהות תיעשה באמצעות השיטה ה”קרניו סקראלית” שמסייעת בהוצאת לחץ בשרירים המשפיעים לרעה על אזור החזה או איבר אחר בהתאם לאבחון.
הומאופתיה לבעיות הנקה – יכולה לעזור לנשים עם בעיות הנקה. לאחר תשאול ואבחון של ההומאופת הוא יוכל להתאים תרופה הומאופתית (רמדי) לפי מענים מוגדרים של תורת הטיפול. אימהות שסובלות מכאבים או סדקים בפטמה יקבלו ברוב המקרים קמומילה הומאופתית אותה יש ליטול מדי שעה כדי להקל על הכאבים. לאודם או גודש בשד יש תרופה הומאותית בשם BELLADONNA שאותה יש ליטול מדי רבע שעה כדי להשיג הקלה. מניקות אחרות שחוות קושי בייצור החלב או ירידה לא מוסברת בכמות החלב יקבלו תמצית הומאופתית של צמחים שונים (סרפד, שיבולת שועל, חילבה ועוד) שנמצאו יעילים בהגברה של כמות החלב או רמדי הקרוי RICINUS. חשוב לציין כי יש צורך בתהאמה מדויקת של התרופות על ידי הומאופת.
נטורופתיה לבעיות הנקה – ניתנת מגיל 6 שבועות ומעלה ומתמקדת בהיבט התזונתי של האם המניקה או אם הנוהגת לשאוב חלב. טיפול נטורופתיה יכול להציע תזונה המקלה על העיכול של התינוק ובלי לפגוע בייצור החלב. התאמת התזונה יכולה לסייע במצבים של תינוקות שסובלים מאלרגיות למשל, שילוב של המלצות תזונה וצמחי מרפא מרבי חלב (גלקטוגוגים) יוכלו לסייע לאם בשיפור תנובת החלב.
כמו שכל תינוק אינו דומה לשני, כך גם בעיות הנקה או יניקה. כדי למצוא את הדרך מתאימה ביותר לטפל בקשיים בהנקה ולאפשר לתינוק את החלופה הבריאה ביותר להתפתחות שלו יש להתאים את תוכנית הטיפול על ידי רופא מייעץ ברפואה משלימה.

כתיבת תגובה