הודו בחמישה כוכבים – מונאר – קראלה, מילה של “אמא נגה”.

הודו, ממש לא מה שחשבתם 🙂 בכתבה הזו נתמקד בעיר מונאר במדינת קראלה, נופים יפייפים, שדות תה אינסופיים, תבלינים, חיות בטבע פילים, קופים אוכל טוב, מופעים ומלונות מומלצים מאד 🙂 הודו בחמישה כוכבים 🙂 מילה של “אמא נגה”.

הנוף ממלון דריזל – מונאר

קראלה היא אחת מ 28 מדינות המרכיבות את הודו. קראלה מכונה גם ‘ארץ האלוהים’ כלומר גן עדן עלי אדמות god home land, זאת קראלה.

קראלה, השוכנת בין הים ההודי להרי הגהאט המערביים, יש בה מגוון טופוגרפיות ובהתאם גם מספר אזורי אקלים. באזורים הגבוהים שורר מזג אוויר קריר ונעים ברוב תקופות השנה. בין דצמבר לפברואר נמשך במדינה החורף, אף כי לא יורד בו גשם רב. הקיץ נמשך מפברואר עד יוני. בין מאי לספטמבר חלה עונת המונסון. תקופת מונסון שנייה חלה בחודשים אוקטובר-נובמבר.

וכך, לאחר כמה ימים בקוצ’י המשכנו דרום מערב לכיוון העיירה הציורית מונאר.

אננס
אננס טעם גן עדן
אניל אברהם מקלף אננס

בדרך עברנו דרך שוק האננס הגדול ביותר בקראלה. מהמקום הזה מופצים הפירות המתוקים והנפלאים לכל הודו. תעשיית האננס כמות עצומה של אננסים, ועוד כל מיני ירקות ופירות. אננס, מבחינתי הוא ה-מלך של הפירות.

קנינו אננס, אניל חתך והטעם…. גן עדן 🙂 טעם האננס מתוק אש, יותר מתוק מהאננס המוכר בקופסא , פשוט לא להאמין 🙂 .

בשבילי – אננס בכל יום, כל היום.

מילה של “אמא נגה”.

מונאר היא עיירה במדינת קרלה, הודו, אשר ידועה בזכות מטעי התה הרבים בשטחה המעניקים לה מראה ייחודי. העיירה נמצאת כ-1,600 מטרים מעל גובה פני הים, על הרי הגהט המערביים. מונאר מהווה את אחד ממוקדי התיירות המרכזיים של מדינת קראלה.

מונאר – שדות תה אינסופיים
תרמילי הל
תרמילי פלפל שחור

קראלה מהווה מוקד משיכה תיירותי בשל חופי הים והלגונות שלה, בתי הסירה, היוגה, שיטת הטיפול המסורתית האירוודה והצמחייה הטרופית. קראלה מגדלת את כמעט כל הפלפל השחור והגומי בהודו, ומקור תבלין ההל. קראלה היא מדינת הקוקוס וזהו הגידול העיקרי בה. במרום הרי הגהאט המערביים ובכללם באזור העיר מונאר ישנם מטעי תה, קפה וניל והל המיוצאים לכל העולם. בקראלה גדלים 72 סוגי בננות.

שדות התה – מונאר – קראלה הודו
הפקת גומי
קוטפות התה

הדרך למונאר עוברת בין מטעי תה אינסופיים, בם ניתן להבחין בנשים הקוטפות את עלי התה השכם בבוקר. כמו כן, בדרך היפה למונאר ניתן להבחין בעצי הגומי ובהשים האוספות את הנוזל הלבן (הגומי) הנאסף למיכל הצמוד לכל עץ. כן, אלו הם עצי הגומי 🙂

עצי גומי
דרגת ייבוש התה
ההיסטוריה של התה

תעשיית התה ענפה מאד בהודו. ערכנו סיור ג’יפים בין שדות התה והגענו למפעל של אחת מחברות התה הגדולות בקראלה TATA. ערכנו סיור מרתק במפעל שבו הוסבר לנו כל תהמליך של הפקת התה, הסוגים, הצבעים שלו, דרגות הייבוש, וכמובן גם ערכנו טעימות סוגים שונים של תה. ממליצה בחום 🙂 מילה של “אמא נגה”.

במפעל התה

הסבר וטעימות תה
משפחות קופים
סלפי עם פיל וחבר 🙂

שיפעת המים, בדרך למונאר, ניכרת בכל מקום מפלים קטנים גדולים, מלא מים מסביב. בדרך ניתן לראות ה-מון קופים בצידי הדרכים. משפחות שלמות של קופים היושבות בצידי הדרכים, ניתן לפעמים לתהות… מי הקוף מבין שנינו 🙂 גם פילים ניתן להבחין בטבע. פילים הודיים החיים בשלווה בנופים היפייפיים של מונאר. ניתן כמובן להיצטלם סלפי עם פיל 🙂

הדרך למונאר מלאה במפלים. בתמונה מפלי CHEEYAPPARA WATERFALL

אחד המפלים הגדולים במונאר הם מפלי ריפל. אחד המקומות המתויירים והנפלאים. שוצף ומלא מים. הגענו למפלים ביום גשום והחוויה הייתה מטורפת 🙂 יש גם אפשרות לאומגה מעל לנהר השוצף. ממליצה בחום 🙂 מילה של “אמא נגה. רק רדו בזהירות, שלא תחליקו.

מפלי ריפל

היכן אוכלים? זו באמת שאלה לא פשוטה. כל הזמן מזהירים אותנו לא לאכול בכל מקום וכמובן לשתות מים רק מבקבוקים סגורים, אבל, כשמסתובבים עם יועץ טיולים אחד שמכיר את הסביבה כמו אניל אברהם אז אין חשש. הוא יודע היכן לאכול.

עצרנו בפונדק דרכים חמוד מאד בשם CLAY OVEN ואכלנו את המנה המסורתית של קראלה המוגשת על עלי בננה. מנה צמחונית המורכבת ממגוון של תבשילי קיטניות, חמוצים, יוגורט ואורז והאכילה, כמובן בידיים. והאמינו לי, לאוכל יש טעם אחר 🙂 ממני, אחת שיודעת 🙂 מילה של “אמא נגה”.

קבוצת המתופפים
חתן כלה

בדרך במונאר, באחד הכפרים הזדמן לנו לצפות בחתונה מקומית. קבוצת המתופפים פיזזה בחוץ ורקדה ושאר המוזמנים היו האוהל, במבנה הסמוך. היה צפוף מאד. הם ראו אותנו והזמינו אותנו אחר כבוד להיכנס ולצפות בטקס.

קבלת הפנים של המקומיים מאד חמה, הם פילסו לנו דרך ו נעמדנו הכי קרובים לחתן כלה ממש בשורה הראשונה.

מרגש, אהבתי 🙂 מילה של “אמא נגה”.

דבר נוסף חשוב…

בהודו לא תמצאו נשים הלובשות סארי או בגד שחור.

סקלת הצבעים הצבעונית מגוונת ועשירה. הצבעים עזים, יפייפיים ולא – שחור 🙂

כדאי שגם אני אישית אלמד 🙂

ההודים ידועים בסיפורי המיתולוגיה והאלים העשירים שלהם וישנם סיפורים ייחודיים למקומות ספציפיים, לדוגמא פסטיבל האונאם הייחודי לקראלה.

מפרידה בין העלים לתפרחת

המיתולוגיה המקומית בקראלה מספרת על מלך רב עוצמה ואהוב ששלט במדינה לפני שנים רבות. היות והאלים ידעו עד כמה אהוב המלך על נתיניו הם התירו לו לחזור אליהם לאחר מותו אחת לשנה, ולכבוד חזרתו נחגג פסטיבל האונאם.

במהלך הפסטיבל תוכלו למצוא ברחבי קרלה תהלוכות ענק אשר מקדמות את חזרתו של המלך בזרי פרחים מרשימים, מנדלות מפרחים, סעודות עם כל העושר שיש למטבח הדרומי של הודו להציע ועוד…

הפסטיבל אורך כ-10 ימים בין אוגןסט לספטמבר. במהלכו גם מקשטים את חצרות הבתים והרחובות בציורים ומנדלות עשויים פרחים שזורים. ממליצה לכם בחום להגיע לקראלה בתקופת פסטיבל האונאם מילה של “אמא נגה”.

בפסטיבל האונאם הנשים לובשות את הסארי, הבגד המסורתי בצבעי המדינה. צבע הסארי של מדינת קראלה הוא לבן וזהב.

גם אנחנו לבשנו סארי חגיגי בצבעי קראלה.

אוכלים בידיים
מבשלים עם שף ניבו

במסגרת פסטיבל האונאם יש גם ארוחות ומאכלים מסורתיים. השתתפנו בארוחת אונאם מסורתית המוגשת על עלי בננה, כשאנחנו לבושות בסארי היפייפה. את האוכל יש לאכול בידיים. וכיאה לאורחת הנותנת כבוד ומכבדת את המקום והאנשים בו היא נמצאת… אכלתי בידיים 🙂 ציינתי כבר קודם, בכתבה ומציינת שוב … טעם האוכל שנאכל בידיים הוא שונה מאכילה עם סכין ומזלג. למה? לא יודעת אבל זה כך ! מילה של “אמא נגה”.

אחד השיאים בביקור שהוזמנו לבשל עם השף המפורסם של קראלה ‘שף ניבו’ לסדנת בישול של מאכלי החג 🙂 חוויה נהדרת שלא תישכח 🙂 מילה של “אמא נגה”.

בתמונה עם אניל אברהם – יועץ הטיול
קרבות לוחמים
קתקאלי

עוד במונאר ממליצה לכם לצפות במופעי מחול מקומיים. האחד קרבות לוחמים בו הרקדנים/לוחמים משתמשים בכלי ‘קרב’ כמו חרבות ולפידי אש.

מופע נוסף ‘קתקאלי’ – קתקאלי הוא סוג של תיאטרון-מחול הודי. הקתקאלי נפוץ בעיקר בקוצ’ין ובערים אחרות בקרלה. תוכני הריקודים והדמויות המוצגות על הבמה הם לרוב שדים ואלים מהמיתולוגייה ההינדואית. את כל התפקידים, גם הנשיים משחקים שחקנים-רקדנים גברים. רוב ההופעה היא אילמת, עם קריאות וצעקות בודדות. את הטקסט שרים אחד או שני מוזיקאים מצד הבמה. את ההכשרה מתחילים שחקנים כבר בגיל ילדות, והיא יכולה להימשך עשר שנים.

DRIZZLE DROP HOTEL

היכן ללון במונאר? שאלה מצויינת! מניסיון שלנו – התארחנו בשני מלונות נפלאים. האחד DRIZZLE DROP HOTEL מלון ובו 12 סוויטות מפוארות ויפייפיות הפונות לנוף המשכר של מונאר. מהמיטה ניתן לצפות בנוף הקסום. השירות האנשים, השף הנפלא והאוכל הותירו בנו רושם עז 🙂 ממליצה בחום 🙂 מילה של “אמא נגה”

הבריכה במלון – DRIZZLE DROP HOTEL
אחת הסוויטות ב – DRIZZLE DROP HOTEL
עם שף מלון – DRIZZLE DROP HOTEL

מלון נוסף ללון בו במונאר הוא  WINDY WOODS HOTEL

מבט לבריכה במלון WINDY WOODS HOTEL
WINDY WOODS HOTEL

 מלון WINDY WOODS HOTEL מלון יפייפה השוכן, גם הוא בלב ההרים ושדות התה האינסופיים נישקפים מבעד לכל חלון במלון. המלון מדורג ונראה כמו בחלום 🙂 את התמונה השמאלית צילמתי בדרך למלון עם הערפל שהיה באיזור. תמונה יפייפיה לא?

השירות הנפלא עטף אותנו גם כאן. חדרים גדולים מאד ומרווחים, השירות נפלא ומנכ”ל ושף המלון הוא השף ניבו המפורסם בכל מדינה קראלה 🙂 מילה של “אמא נגה”.

WINDY WOODS HOTEL

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. עדיז'ניה

    וואו איזו כתבה נהדרת והתמונות מדהימות. יצרת אצלי געגועים ליופי הטבעי והאנושי של קראלה ואכן את צודקת להגיד לאאאאאא לשחור שזה צבע מאד וורשאי

כתיבת תגובה