הכירו מיזם חדש – דרך המשי היהודית

“דרך המשי היהודית” הוא מיזם  עולמי לאיתור רוב האתרים והמקומות היהודים החשובים בחמש מדינות באסיה , תורכיה, הודו, אזרבייג’ן, גיאורגיה ואוזבקיסטן. הפורטל  מותאם גם למובייל ומעודכן און ליין באופן תמידי, מציע מידע מפורט אודות בתי הכנסת, הרובעים היהודים, הבתים והמרכזים היהודיים  ועוד.

דרך המשי היהודית

האתר World Jewish Travel  משיק פורטל תוכן  ייעודי אודות האתרים היהודים במדינות  דרך המשי ההיסטורית-“TripAdvisor” יהודי.  בשלב ראשון משולבות באתר המדינות: תורכיה, הודו, אזרבייג’ן, גיאורגיה ואוזבקיסטן. בקרוב יצטרפו למיזם סינגפור ומדינות נוספות בדרך שבין איטליה לסין ותתווספנה מסעדות יהודיות כשרות.

הפרויקט המתקיים כיום,  בחמש מדינות באסיה, כולל  טיפוח ושדרוג  חלק מהאתרים , איסוף מידע  חשוב למטיילים, כמו: סיורים ייחודיים, מופעים וספרים דיגיטליים וריכוזו בפורטל חדש בתוך הפלטפורמה הדיגיטלית. כל מטייל  שירצה  לחוות מחדש את החוויה היהודית   ולבקר באטרקציות היהודיות, יוכל לקבל גישה מיידית לכל המידע החשוב ב- “TripAdvisor” היהודי   החדש ולתכנן מראש את הטיול. המטיילים יוכלו למצוא רשימת מסעדות נגישות ורלוונטיות, מלונות נוחים ורשימות מדריכי טיולים בעלי ידע  רב על הקהילות היהודיות שחיו בדרך המשי בעבר.  

פרויקט דרך המשי היהודית  כולל 15 ערים בחמש מדינות שונות,  בהן חיו יהודים, נוצרים ומוסלמים לאורך דרך המשי.  בפורטל החדש כלולות הערים החשובות ביותר: איזמיר-תורכיה, טיביליסי- ג’אורגיה, באקו-אזרביג’אן, בוכרה- אוזבקיסטו  וקוצ’ין- הודו.   

הסכמי אברהם  החדשים, פתחו דלת חדשה למזרח  ועודדו מדינות מוסלמיות רבות לשתף פעולה ולקדם את המסעות לדרך המשי היהודית.

מדובר במיזם תיירותי ותרבותי חדש, בשיתוף המדינות והשגרירויות בארץ ובמדינות המדוברות, שמטרתו לספק מידע אודות האתרים היהודים לאורך דרך המשי ולהעשיר את התוכן היהודי וההיסטורי עבור המטיילים במדינות אלו.  כך לדוגמא יוכלו המטיילים, לקבל בפורטל קישור לבלוגים וספרים דיגיטליים על סיפורה היהודי של כל עיר ועיר.  הפורטל,  בו מעורבות , בשלב זה , חמש מדינות, כולל בחלק גדול מהן גם מידע על שיפוץ, שדרוג, שילוט מחדש, בניית מסלולים, בתים ומבנים של אתרים הקשורים לחיי היהודים בעבר בדרך המשי היהודית.  הפורטל החדש מעודכן און ליין באופן תמידי , על ידי כל השותפים לפרויקט.

המוטיבציה שמניעה את המדינות המשתתפות בפרויקט , אינה מונעת רק מטעמים תיירותיים או תרבותיים. עבור המדינות הללו, זו  גם הזדמנות לקדם סובלנות ולצמצם תופעת האנטישמיות.

השותפות הלאומית כוללת את:  קרן קרייתי  איזמיר- טורקיה, הבית הישראלי של גאורגיה, מועצת התיירות הלאומית של אזרבייג’ן, מועצת התיירות הלאומית של אוזבקיסטן ותיירות קראלה הודו.

הפורטל מעודד תיירות יהודית , בעיקר ישראלית ובכך מעניק למדינות אלו תמריץ לשמר, להשקיע ולשפר את התשתיות של אתרי המורשת היהודית במדינותיהן

בימים אלה, מתקיימים דיונים על בנייה או שיפוץ של מרכז תרבות או מוזיאון יהודי שינציחו את התרומות היהודיות לאיזמיר ולבוכרה בקרוב  יתווספו ערים נוספות , כמו סינגפור ומדינות נוספות בדרך שבין סין לאיטליה.      

דרך המשי

ג’ק גוטליב, נשיא ומייסד World Jewish Travel :  “המיזם הייחודי שהקמנו מהווה למעשה מעין TRIP ADVISOR יהודי המסייע ליהודים מישראל ומהעולם להתוודע לאתרים היהודים ברחבי הגלובוס ולהנות מחוויה תיירותית, תוך חיבור לשורשים ולתרבות היהודית. בעקבות הסכמי אברהם, הישראלים מגלים מדינות חדשות וחוזרים לטייל במדינות שהיו פחות נגישות עבורם. כך נוצר צורך במידע איכותי, במיוחד אודות אתרים יהודיים, שהביקור בהם מעניק חוויה מקומית אותנטית.

עד כה התמקדה WJT בתיירות המורשת היהודית באירופה. כעת מפנה WJT את תשומת לבה לסיפור היהודי הנשכח של אסיה והמזרח הקרוב – דרך המשי היהודית”

דרך המשי” ההיסטורית הייתה נתיב סחר עתיק שהשתרע מסין במזרח לאיטליה במערב.

בנוסף להעברה ושינוע של סחורות, המסלול תרם רבות לחילופי תרבות, פוליטיקה ודתות. ההיסטוריה היהודית הענפה, השזורה גם היא במדינות אלו , השאירה בה את חותמה עם אתרים היסטוריים יהודיים רבים הפזורים במדינות, מקומות ייחודיים לדת היהודית ואתרים הקשורים לחיי הקהילות היהודיות שחיו  על נתיב דרך המשי.

ארגון World Jewish Travel  הוקם כמלכ”ר בשנת 2011, על ידי ג’ק גוטליב הפועל, ללא לאות , במטרה לחזק את השורשים התרבותיים והיהודיים של העם היהודי במדינת ישראל ובתפוצות.

מצ”ב לינק – https://www.worldjewishtravel.org/dynamic-page/?id=43238

כתיבת תגובה