התינוק פולט: בואו להבין את הסיבות ומה ניתן לעשות

פליטות היא תופעה נפוצה בקרב תינוקות אך עדיין יכולה להדאיג את ההורים – הבנת העקרונות יכולה לספק להורים מידע חשוב.

מאת : רונית דוייב, מנהלת רפואית, אבוט ישראל

אם אתם הורים טריים לתינוק קטן וחמוד, רוב הסיכויים שהתינוק שלכם פולט מידי פעם. התופעה, הידועה גם בשם ריפלוקס, היא חלק מהתהליך ההתפתחותי, הנובעת ממעבר המזון מהקיבה של הבייבי שלכם אל הפה שלו. מדובר בתופעה שכיחה ולא כואבת, אשר עשויה להתרחש מפעם לפעם, עד שהתינוק מגיע לגיל שנה. כל עוד התינוק בריא ועולה במשקל, בדרך כלל אין סיבה ממשית לחשש.

לדעת יותר על תופעת הפליטות – מהן הסיבות, ההבדל בין פליטה להקאה, וכיצד לנהל פליטות תכופות- יכול לספק להורים מידע חשוב ואף בסיס לשיחות ובירור עם רופא הילדים.

הכל על פליטות בקרב תינוקות

פליטה היא תופעה שכיחה אצל תינוקות בשלב מוקדם בחיים, בין השאר בגלל חוסר בשלות של מערכת העיכול שלהם. היא עשויה להופיע גם כשהתינוק מגהק (הנקרא גם ‘גיהוק רטוב’) ,בולע יותר מידי אוויר במהלך ההאכלה או כאשר התינוק אוכל כמות גדולה מדי. הפליטות בדרך כלל  לא מכאיבות לתינוק שלכם, ורוב התינוקות אפילו לא מבינים שהם עשו את זה.

ייתכן שכמות הפליטה היא לא כמו שנראה

ברוב המקרים מדובר על 1-2 כפות של נוזל בכל פעם. אם התינוק פולט יותר מהכמות הזו בכל פעם, או שהפליטה מלווה באירועים נשימתיים כמו חנק, שיעול או צפצופים – יש להתייעץ עם רופא הילדים.

אם הפליטות גורמות לתינוק שלך לאי נוחות, ועם הזמן יש עליה בנפח הפליטה יותר מהרגיל, אולי מדובר בהקאה. מכיוון שתינוקות מתחת לגיל שנה נמצאים בסיכון גבוה יותר להתייבשות, יש להתייעץ מיד עם רופא הילדים במידה ואתם חושבים שתינוקכם עלול להתייבש.

התמודדות עם הפליטות

הורים המוטרדים מפליטות התינוק שלהם, יש לפנות לרופא להתייעצות. הרופא  יכול להמליץ על שינויים בתזונה ובאופן ההאכלה אשר יכולים לסייע בהפחתת הפליטות.

בעוד שחלב אם הוא התזונה הטובה ביותר לתינוק, יש נשים שמעדיפות לא להניק או שאינן יכולות להסתמך רק על חלב אם בלבד. אנשי מקצוע יכולים לספק טיפים הן לתינוקות יונקים והן לתינוקות הניזונים מפורמולה, כגון:

•התאמת  קצב האכלה ליכולת וקצב בליעת המזון של התינוק התינוק. אמהות מניקות יכולות לנסות לסחוט מעט חלב באופן ידני  לפני ההנקה. הורים המשתמשים בפורמולה עבור תינוקם  יכולים לעבור לפטמה עם חור קטן יותר, או להחזיק את הבקבוק במצב אופקי ולא באלכסון.

•האכלת תינוקות בכמויות קטנות יותר ובתדירות גבוהה יותר. הדרך הטובה ביותר היא להאכיל בצורה שתאפשר לתינוק לקבל את החלב בכמות הדרושה לו. שימו לב לסימני השובע של התינוק, כ-15-20 דקות לאחר תחילת האכלה. כשהתינוק סוגר את הפה, מפנה את הראש מהאוכל ומפסיק לינוק, זה סימן שהארוחה הסתיימה גם אם נשאר מזון בבקבוק. המשך האכלה לאחר שהתינוקות מתחילים להראות סימני שובע עלול לגרום להאכלת יתר, מה שמגביר את הסיכון לפליטות.

• גיהוק  הילד והחזקת התינוק זקוף לאחר האכלות. יש לשחרר גיהוקים לאחר 60-120 מ”ל של פורמולה, או כל 5-10 דקות של הנקה. אם התינוק לא גיהק לאחר מספר דקות, כדאי לשנות את המיקום שלו ולנסות עוד כמה דקות. יש להימנע מתנועתיות ופעילות מוגזמת (כמו הקפצה) ולהחזיק את התינוק זקוף בזרועותיך או במנשא למשך כחצי שעה לאחר ההאכלה, אלו יכולים לסייע במניעת פליטות.

• מעבר לתמ”ל המיועד לתינוקות עם פליטות, הנקרא בדרך כלל פורמולת AR. אחת הפורמולות שהוכחה מדעית כתומכת בהפחתת פליטות היא סימילאק  AR. פורמולה זו כוללת גם מסמיך בשם עמילן אורז המסייע להסמכת הפורמולה בקיבה,ומוכנה להאכלה מיד לאחר ההכנה ללא צורך בהמתנה. בנוסף, סימילאק  AR אינו כולל שמן דקלים. הרכב זה תומך בעיכול קל.

פליטות הן לעיתים קרובות תופעה לא נעימה, אך היא אינה מסוכנת עבור התינוק שלכם, ברוב המכריע של המקרים. כדי להפחית את הפליטות, ישנם שינויים בתזונה והאכלה בהם ההורים יכולים לבחור על מנת לסייע לתינוקם.

כתיבת תגובה