מוזיאון חיפה לאמנות מציג דרך חיפה קחו את הילדים ובואו

מוזיאון חיפה לאמנות חוגג שבעים להיווסדו ומציג ״דרך חיפה״ – תערוכת ענק המתפרשת על כל רחבי המוזיאון, הבוחנת את האוסף העשיר והייחודי של מוזיאון חיפה לאמנות, שנאסף במשך 70 שנות עשייה אמנותית ענפה, ומקדישה חללים ופעילויות עבור ילדים. מילה של “אמא נגה”.

מוזיאון חיפה לאומנות (צילום: סימונה ארד)
מוזיאון חיפה לאומנות (צילום: סימונה ארד)

מאת – סימונה ארד
מוזיאון חיפה לאמנות נוסד ב-1951, והוא בין המוזיאונים הראשונים שהוקמו בארץ. התערוכה “דרך חיפה” מציגה את זהותו הייחודית של המוזיאון על ידי סקירה של יצירות המופת שבאוספיו, מתוך הכרה שאוסף מוזיאלי הוא שקובע את הצופן הגנטי של המוזיאון, וכל יצירה חדשה המתקבלת במחסניו למשמורת מתלווה אל קודמותיה בעיצוב זהותו. באוסף מוזיאון חיפה לאמנות כ-8,000 יצירות, ובו מיוצגים מחשובי אמני ואמניות ישראל. התערוכה מזמנת למבקרים הזדמנות לפגוש יצירות קאנוניות שעיצבו את פניה של האמנות המקומית.
מוזיאון חיפה לאומנות (צילום: סימונה ארד)
מוזיאון חיפה לאומנות (צילום: סימונה ארד)

התערוכה סוקרת את תולדות האמנות בישראל משנות החמישים ואילך מפרספקטיבה חיפאית. לאורכה מושם דגש על אמניות ואמנים מרכזיים מחיפה ומהצפון, ביניהם מיכאל גרוס, בתיה גרוסברד, חנה לוי  וגרשון קניספל – דמויות מכוננות בתולדות היצירה באזור, המיוצגות באוסף בגופי עבודה משמעותיים.
הטופוגרפיה של חיפה באה לידי ביטוי בתערוכה המתפרשת על שתי קומות המוזיאון, ומציעה שתי נקודות מבט על האמנות בישראל. הקומה העליונה משקיפה על סביבתה ממרחק, כמביטה ממרומי הכרמל, ולעיניה נגלים נופים טבעיים, חקלאיים ועירוניים בדרגות שונות של הפשטה. ואילו בקומה התחתונה נקודת המבט היא בתקריב, והיא עוסקת באדם ובמפגשו עם הזולת, שבאופן בלתי נמנע מציף סוגיות חברתיות ופוליטיות המגיבות לסביבתו המיידית של המוזיאון – שכונות הדר הכרמל, ואדי-ניסנאס וּואדי-סאליב.
האומן עבד עבאדי עם סימונה ארד. ברקע ציורו - פליטים ממתינים לשיבה
האומן עבד עבאדי עם סימונה ארד. ברקע ציורו – פליטים ממתינים לשיבה

שתי נקודות מבט אלה מתמצתות אוסף מיוחד במינו, שמציף סוגיות הקשורות למקום: העיר חיפה, על מורכבויותיה ופלאותיה.
מוזיאון חיפה לאמנות הבנוי אבן מצוי בין שכונה יהודית, מוסלמית ונוצרית, בגבולו של ואדי ניסנאס, מציג את עבודותיהם של אמנים ישראלים, ערביים ובינלאומיים, ומספר את סיפורה של התרבות הישראלית העכשווית. 
ליד פתח הכניסה פסל של סאהר מיארי המתאר מה זה לבנות בנין. הפסל עשוי מחומרים מתחום הבניה, כאשר חיפה מחולקת לפי איזוריה – כרמל הדר והואדי. בתחתית הפסל מגפיים המיצגות את פועלי הבניין.
בכניסה למוזיאון, ציור של הציירת החיפאית רויטל לסי ברוחב 6 מטר וארבעים ס”מ, אשר צוייר בעיפרון 2b, מביע לפי ראות עיניה, היכן אנו מבלים יום יום בחיפה.
במוזיאון חיפה לאומנות שתי קומות : בקומה הראשונה ציורים בנושא ואדי ניסנס ועיר תחתית. בקומה השניה ציורים בנושא נוף והפשטה.
דוד עדיקא יופי (מירי בוהדנה) וסימונה ארד שלנו
דוד עדיקא יופי (מירי בוהדנה) וסימונה ארד שלנו

בין הציירים/צלמים אשר יצירותיהם מוצגות במוזיאון דוד עתיקא אשר בחר לצלם את בוהדנה כיופי מזרחי ומה זה להיות מזרחי.
הצייר עבד עבדי – אשר משפחתו ברחה מחיפה בשנת 1951 הציג תמונת משפחתו שנמלטה “פליטים” התחברתי מאד לציוריו.
עוד מוצגות בתערוכה תמונות של גרוספן, אברהם כספי, סבינה מנדל, מיכאל גרוס, ציפי גבע, גל ויננשטיין, חגית ללו ועוד…
סבינה מנדל – נשים
שטיח המציג את הישוב נהלל ב – 1966,עשוי פלסטיק המרמז כמה היום זה מסחרי.
התערוכה מקדישה חללים מיוחדים שעוצבו עבור ילדים , בהן יתקיימו פעילויות ייעודיות למבקרים ולמבקרות הצעירים.
נוף עירוני - מוזיאון חיפה לאמנות (צילום: סימונה ארד)
נוף עירוני – מוזיאון חיפה לאמנות (צילום: סימונה ארד)

התערוכה “דרך חיפה” מזמנת הזדמנויות ליצור, לגעת ולחשוב, מתוך תפיסה שהחוויה האמנותית אינה רק ויזואלית, אלא כלל-חושית. בכל אחת מקומות התצוגה נאצרה ועוצבה גלריה שמזמינה את המבקרים הצעירים ואת הוריהם להתנסות בהתאם לנושאים המוצגים.
התצוגה בקומה התחתונה עוסקת באדם ובמפגשו עם הזולת. כחלק מהרצון לייצר חוויה חושית, לראשונה במוזיאוני חיפה הותאמה הפעילות לליקויי ראייה: בתצוגה תוצג שדרת פסלים מאוסף המוזיאון שמתארים דמויות, והמבקרים הצעירים מוזמנים למשש אותם בעזרת כפפות מיוחדות.
שדרת פסלים - מוזיאון חיפה לאמנות (צילום: סימונה ארד)
שדרת פסלים – מוזיאון חיפה לאמנות (צילום: סימונה ארד)

באמצעות המישוש ניתן להבין את מלאכת הפיסול וכיצד מפסלים בחומרים שונים. בנוסף, המוזיאון מציע חומרי רישום שונים, ומאפשר למבקרים לצייר את הפסלים בגלריה עצמה כיד הדמיון הטובה עליהם. לסיום, מוזמנים המבקרים לתלות את הציורים בגלריה מול הפסלים מן האוסף, וכך המבקרים הופכים בן רגע לאמנים המשתתפים בתערוכה.
התצוגה בקומה העליונה של המוזיאון עוסקת בציור נוף , ובציור מופשט. מכיוון שאלו נושאים מורכבים, הוקדשה גלריה ייחודית לצורך תיווך הנושא לקהל הצעיר באמצעות פעילויות יצירתיות. המבקרים מוזמנים להתנסות בציור מופשט משלהם על ידי מתיחה של יריעות בד ססגוניות, וכך ללמוד על קומפוזיציה, צבע וקו. בנוסף לפעילות זאת, ישנן פעילויות המאפשרות לילדים ולילדות להתנסות בתכנון עיר בעזרת בנייה בלוחות עץ ופרספקס.
בנוסף, סיור וירטואלי המתפרס על כל המוזיאון, יכוון את המבקרים לנקודות משמעותיות בתצוגה: סרטים המציגים את האמנים מסבירים על אודות עבודותיהם, שאלות למחשבה עצמאית, משימות חיפוש ומשחקים. כך מתאפשרת חווית הביקור אקטיבית: המבקרים מחפשים, יוצרים, חושבים ומשוחחים. כל זה לוקח חלק בשאיפתו של מוזיאון חיפה לאמנות לחולל שיח תרבותי רב-גילאי דרך התערוכות המוצגות.
מתחם הילדים - מוזיאון חיפה לאמנות (צילום: סימונה ארד)
מתחם הילדים – מוזיאון חיפה לאמנות (צילום: סימונה ארד)

כחיפאית אהבתי שהונח דגש על יצירות של יוצרים ערביים, כניסיון לגשר ולרפא את הפצעים החברתיים אשר עומקם נחשפו לאחרונה.
התרגשתי מהחשיפה הנשית בציור של סבינה מנדל שצבעיו הנועזים מבטאים את שאיפתה לפרוץ איסורים ולתת דרור לדחפים ורגשות .מרתק.
התערוכה מתאימה לכל המשפחה עם פעילות עניפה ומיוחדת לילדים, לא חייבים להבין בציור 🙂 
שישי שבת ישראלית הכניסה חינם. קחו ילדכם ובואו מבטיחה לכם שתהנו 🙂 מילה של “אמא נגה”.
הדרכות לכל המשפחה ללא תשלום  בימי שבת בשעות: 11:00, 12:00, 13:00
ובשעה 11:00 סדנאות אמנות בהשראת התערוכה במרכז האמנויות של מוזיאון חיפה לאמנות .

כתיבת תגובה