עורב, לא מה שחשבתם

בואו נדבר קצת על השם הרע שיצא לבעלי חיים מסוימים, ובפרט לעורבים, שיותר מ-500 מהם מטופלים במרפאה של עמותת “למען חיות הבר” מידי שנה.

צילום- עמותת למען חיות הבר

בתרבויות רבות נקשרו העורבים למזל רע, למוות ולמסתורין. מהפולקלור העתיק ועד לספרות המודרנית, עורבים מתוארים כמבשרי אבדון וייאוש, והסטיגמה הזאת גרמה לבני האדם לחשוש מהם ולרדוף אותם. אז נכון – הם שחורים, הם קולניים, הם מתקבצים בחבורות שיכולות להיראות מאיימות, ומסתובבים ליד פגרים. אבל הנה כמה דברים שאולי לא ידעתם על עורבים, שבוודאי ישפרו את תדמיתם בעיניכם, מאת אביהוא שרווד מייסד עמותת “למען חיות הבר”.

למרות שקולם נשמע לנו צורמני, העורבים שייכים לסדרת ציפורי השיר, והם הגדולים ביותר בסדרה זו. רבים ממיני העורבים הם שחורים, אך בישראל דווקא העורב האפור הוא הנפוץ ביותר, והוא שכיח אפילו יותר מהצוצלות והיונים. מינים אחרים המצויים בארץ הם עורב מזרע, עורב שחור, עורב חום-עורף, עורב הודי ועורב קצר-זנב.

צילום – עמותת למען חיות הבר

העורבים הם בין בעלי החיים החכמים ביותר בעולמנו, ומדענים משווים את האינטליגנציה שלהם לזו של ילד בן שש. הם שייכים למועדון אקסקלוסיבי של בעלי חיים המשתמשים בכלים ומסוגלים לפתור בעיות מורכבות הדורשות תכנון, שבו חברים גם הפרימטים, הדולפינים, והפילים. לדוגמה, עורבים זורקים אגוזים על מעברי חצייה, ומחכים שמכוניות ידרסו ויפצחו אותם. ולמה דווקא מעברי חצייה? כי כשהאור ברמזור מתחלף, הם יכולים להצטרף בנחת להולכי הרגל ולאסוף את האגוזים בבטחה! 

עורבים הם מונוגמיים ובדרך כלל הקשר בין בני זוג נשמר כל חייהם. הם חברותיים מאוד וחיים בקבוצות משפחה, שבהן צעירים מהדור הקודם נשארים עם ההורים ומסייעים לטפל בדור הצעיר. בין חברי הקבוצה מתקיימת תקשורת מורכבת, הכוללת העברת מידע על מזון ועל סכנות. העורבים ידועים כבעלי זיכרון יוצא מן הכלל ומסוגלים לזכור פנים אנושיות לאורך זמן, לטוב ולרע, אך בניגוד לאמונה העממית הם אינם “רעים” או “נקמנים”. כהורים מסורים, הם עשויים לחוג בצעקות אזהרה מעל אנשים שהתקרבו בטעות לגוזלים שלהם, ובדרך כלל התקיפה מסתכמת בכך. 

העורבים תורמים לבריאות ולאיזון של הסביבה. כאוכלי כול הניזונים גם מנבלות, הם ממלאים תפקיד חיוני בסילוק פגרים ובמניעת התפשטות של מחלות ורעלנים. הם נפטרים מכמויות גדולות של אשפה אורגנית שאנחנו משאירים אחרינו, כולל הלכלוך והריחות הנלווים. ומאחר שחרקים ומכרסמים הם מרכיב חשוב בתפריט שלהם, הם גם מדבירי מזיקים מצוינים. 

העורבים אינם היחידים הסובלים מיחסי ציבור גרועים, כמובן. לבעלי חיים רבים מיוחסות בטעות תכונות שליליות – כולנו שמענו את האגדות על הנחשים הערמומיים, העטלפים שמוצצים דם, הצבועים שצוחקים כי הם משוגעים, והנשרים שמחכים ליד טרפם הגוסס עד שימות. אבל האמת היא שרובם המכריע של בעלי החיים אינם מזיקים, ואפילו חשובים למערכות האקולוגיות שלנו. אז במקום לשפוט אותם לפי המראה שלהם או המיתוסים שנפוצו עליהם, בואו נהנה מהמגוון ומהיופי של כל בעלי החיים שיצר הטבע, כי לכל אחד מהם יש מקום ותפקיד מיוחדים משלו.

להמשך מידע על פעילות עמותת “למען חיות הבר” כמו גם התנדבות ותרומות- ניתן לעקוב אחריהם בפייסבוק ובאינסטגרם.

כתיבת תגובה