השבוע נהרג רוכב אופנוע מפגיעה במעקה הבטיחות בתקן הישן והקטלני. יש דרכים לצמצם את התוצאות הקטלניות בהן מעורבים רוכבים ברכב דו גלגלי. כנסו ….
מאת : אמיר שי, מנתיבי המפרץ המתמחה באמצעי הגנה ובטיחות בדרכים.
רוכבי אופנוע עלולים להיקלע לתאונה בסיכוי הרבה יותר גבוה משאר כלי הרכב. בעת תאונה של דו-גלגלי, התוצאה היא הרבה יותר כואבת ואף קטלנית. יש דרכים לצמצם את הנזק ואת התוצאות הקטלניות בתאונות של אופנוענים רבים.
רכיבת אופנוע מסוכנת
רכיבה על כלי רכב דו-גלגלי טומנת בחובה סכנות וסיכוי היפגעות גבוה יותר מאשר ברכב עקב היו כלי רכב פחות יציב ממכונית על 4 גלגלים. התוצאה היא שיעור השתתפות בתאונות גבוה יותר מאשר במכוניות יחסית לנסוע שלהם ויותר מכך, שיעור היפגעות משמעותית גבוה יותר כי לרוכב האופנוע אין את גוף הרכב שמגן ואין כריות אויר שיספגו את האנרגיה בעת תאונה.
בישראל, נהרגים מדי שנה בתאונות דרכים קרוב ל-40 רוכבי אופנוע, בנוסף ל- 340 מוגדרים פצועים קשה, ועוד כ-1500 פצועים המוגדרים קל. חשוב לציין שפצוע שמוגדר קל הוא יכול להיות רוכב עם רגל שבורה או יד שבורה שינטרלו אותם למספר שבועות מעבודה (שלא לדבר על רכיבה) ושיקום במשך מספר שבועות נוספים.
רוכבי אופנוע מהווים 13% מסך ההורגים מתאונות דרכים בעוד חלקם בנסועה הוא רק 1.7%. בנוסף מקרב הפצועים קשה בתאונות דרכים, מהווים רוכבי הדו-גלגלי 12%. יש לציין שגם במדינות מערביות נוספות התמונה דומה ושיעור ההרוגים והפצועים בקרב רוכבי האופנוע גבוה לאין שיעור מחלקם בנסועה.
הסיבות לתאונות דרכים בקרב הדו-גלגליים
מזה שני עשורים כבר ידוע הגישה המחייבת שהדרך תהייה סלחנית לנהג ותאפשר לו גם במקרה של טעות אנוש, לצאת בפגיעה קלה או ללא פגע. לצערינו, הפוקוס בסלחנות הוא על כלי רכב 4 גלגליים ולעיתים משאיות אבל לא מתחשבים בצרכים המיוחדים והשונים של רוכבי דו-גלגלי. למשל:
- כביש עם כתם חול או אבנים קטנות לא יהווה בעיה לרכב אבל מהווה סכנת החלקה מיידית לדו-גלגלי.
- שיעורי העקומה לעיתים חדים מידי ורוכב לא מיומן מספיק יקלע לצרה הרבה לפני נהג לא מנוסה באותה עקומה.
- מים או שמן שאין להם ניקוז הם מלכודת לאופנוענים
- מהמורות או פסי האטה שלא מסומנים ולא נראים מבעוד מועד הם מלכודת לדו-גלגלי
התוצאה בכל אחת מהבעיות הנ”ל היא החלקה לאורך הכביש ולשולי הכביש.
הסכנה הגדולה ביותר – גיליוטינות או Cheese Slicers
בעת החלקה או סטיה מהכביש של כלי רכב עם 4 גלגלים נפגש הרכב המחליק, במעקות בטיחות הפרושים לאורך קילומטרים רבים ברחבי המדינה, ובצדק. הדבר בולט בכבישים מהירים, בעקומות ועוד אבל עליה וקוץ בה.
מעקות הבטיחות ה”רגילים” הם גבוהים יחסית ובנויים לספוג את המכה מכלי רכב במרכז הכובד שלו ואילו רוכב אופנוע שמחליק הוא נמצא בגובה נמוך הרבה יותר ובמעקה הבטיחות הרגיל, גובה פס הברזל התחתון הוא בגובה ראשו של רוכב האופנוע…..והתוצאה היא גליוטינה קטלנית.
הפתרון
מעקות הבטיחות החדשניים של המאה ה-21 נועדו להגן גם על רוכבי הדו-גלגלי. מדובר על הוספת קורה משנית Secondary Rail למעקה הבטיחות שתסיר את סכנת הגליוטינה. סוגי האמצעים המספקים מיגון לרוכבי אופנוע בעת התנגשות במעקה בטיחות, מוכרים בעולם בשם Motorcyclist Protection System כלומר מערכות מיגון לרוכבי אופנועים.
תודות: שי אמיר וחברת נתיבי המפרץ
לפוסט הזה יש תגובה אחת
נושא חשוב מאוד