הודו בחמישה כוכבים – דרום קראלה

קראלה שוכנת לחופו של הים הערביבמערב ובדרום נושקת לאוקיינוס ההודי. נפגשנו עם חופים חלומיים, מלונות מפוארים, מקדשים מרהיבים, פרחים פרחים ועוד פרחים ו… פגשתי נסיכה אמיתית 🙂 מילה של “אמא נגה”.

לאחר כמה ימים נפלאים במונאר המשכנו לדרכינו. נסענו לכיוון דרום מזרח למדינת טאמיל-נאדו. טַאמִיל נַאדוּ היא מדינה בדרום הודו. עד 1968 נקראה “מאדראס” וכללה חלקים משטחי שכנותיה, שפוצלו למדינות נפרדות. טאמיל נאדו גובלת בקרלה, בקרנאטקה ובאנדרה פרדש, ומקיפה את פודוצ’רי. (לקוח מויקיפדיה).

מקדש
מקדש

הנוף משתנה. בקראלה הנוף ירוק עם שפעת מים בכל מקום. טאמיל נאדו יותר יבשה, האקלים במדינה נע בין תת-טרופי לחצי יבש. מדינה ברובה מישורית. טאמיל נאדו נחשבת לאחת המדינות המובילות בהודו בכל הקשור לייצור חקלאי, הרבה שדות אורז יש בטאמיל נאדו והיא המדינה השביעית המאוכלסת ביותר בהודו. 48.4% מאוכלוסיית המדינה גרים באזורים עירוניים, האחוז השני הגבוה ביותר בין המדינות הגדולות בהודו.

הרבה מקדשים אנחנו רואים בדרך. אני אוהבת מאד את הצבעוניות שבהם. פשוט מרשימים 🙂

הכל מעוצב בפרחים

בטאמיל נאדו יש הרבה אתרים דתיים ואנחנו בדרך למדוראי למקדשים הגדולים והחשובים ביותר.

מקדש מינאקשי
מקדש מינאקשי

המקדש MEENAKSHI TEMPLE הוא המקדש הגדול והחשוב של כל הודו. זהו מקדש הינדואי עתיק מוקף חומה, הכולל בריכת מים קדושים וצריחי כניסה צבעוניים עם פסלים. ארבע כניסות בחומה העוטפת את המתחם.

למקום הקדוש יש להיכנס יחפים. יש מקום בכניסה לשמירת חפצים. הריצוף ברחוב לא אחיד ולא מסותת, בפנים יותר נעים הריצוף חלק. לי אישית, היה לא קל להתהלך אבל – אל תוותרו!

מילה של “אמא נגה”.

מקדש מינאקשי

למקדש הצבעוני והמרהיב הזה 14 מגדלים (Gopurams) המקושטים במאות פסלים צבעוניים יפייפים ומרשימים ביותר. האמונה אומרת במקדש מינאקשי יש שני אלים חשובים שסגדו כאן – האלה מינאקשי ולורד סנדרשוואר, הוא מוקדש בעיקר לאלה.

ניתן להסתובב שעות המתחם ולא לשבוע מכמות הפסלים היפייפיה מהבריכה מהעמודים התקרות הרצפה, מה לא. העין לא שבעה והרצון להמשיך להסתובב לחוות לנשום הוא גדול. יש מתחם אחד קדוש, המקדש והכניסה אליו מותרת רק להינדים. וחל איסור של צילום! ממליצה בחום להגיע – חוויה מילה של “אמא נגה”.

לא רחוק ממקדש מינאקשי מדוראי, נמצא ארמון המלך Thirumalai Nayak, ששלט באיזור לפני 400 שנים.

ארמון טירומלאי

את ארמון Thirumalai Nayak, בנה המלך מאיאק שעל שמו קרוי הארמון. הארמון המונומנטלי הזה נבנה בשנת 1636 לספירה על ידי השליט המלך טירומאלאי נאיאק, אחד המלכים המובילים של שושלת נאיאקים ששלטה במדוראי. הבניין, שאנו רואים היום, הוא הארמון המרכזי בו התגורר המלך.

העמודים בארמון
תקרה בארמון

הארמון מאוד מרשים, עם שדרות של עמודים וציורים.

יש לציין שהארמון נשמר יפה מאד. הוא מאד מרשים בגודלו.

כיום, הארמון משמש לאירועים ומופעים של אורות וצלללים.

שוק הפרחים – פרחי לוטוס

במדוראי, אתם חייבים להגיע לשוק הפרחים 🙂 קראלה מלאה בפרחים. הכל מקושט בפרחים בכל מקום כל הזמן וכל יום מחליפים את המים ואת הפרחים. איך שהגענו לקוצ’י קיבלנו שרשרת של פרחי יסמין כיאה לקבלת פנים הודית מסורתית. הפרחים מלווים בכל מקום, בפרט עכשיו בחגיגות האונאם. שרשראות ועלי כותרת מקשטים כל פינה בכל מקום.

שוק הפרחים הוא גדול מלא פרחים בכל הצבעים. יש שקים גדולים ובהם עלי כותרת כולם בצבע אחד וכל שק בצבע אחר. יש המכינים שרשראות מיסמין וגם מפרחי לוטוס יפייפיים.

נשים בשוק הפרחים

לשוק הפרחים יש להגיע מוקדם בבוקר על מנת להינות משיפעת הפרחים שיש למקום להציע. אנחנו הגענו לקראת השעה 07:00 בבוקר והבנו שהיו כבר שסיימו למכור את מרכולתם (הפרחים) אך נשארו שם עוד… הסתובבנו ונהננו. 🙂 בקיצור, חגיגה ללב ולנשמה. ממליצה בחום להגיע מילה של “אמא נגה”.

Swami Vivekananda

הנקודה הדרומית ביותר במדינת טאמיל-נאדו היא קנייקומירי ששוכנת בין האוקינוס ההודי לים הערבי. רצינו להגיע למקדש שהוקם לכבודו של Swami Vivekananda נזיר הינדי.

כדי להגיע תצטרכו לעלות על המעבורת וללבוש חגורת הצלה. התור היה ארוך מאד. קיבלנו יחס של VIP ואיפשרו לנו לעלות ישר למעבורת ללא צורך לעמוד בתור.

במעבורת ל Swami Vivekananda

חשוב לבוא בלבוש צנוע למקום.

כבר בכניסה לאי יש לחלוץ נעליים ולהניח למשמורת.

במקום אסור לאכול, הניקיון במקום גבוה כתוצאה מכך.

נשאלת השאלה אם חובה להגיע?

אם אתם מגיעים ואין תור אפשר לערוך סיבוב במקום.

אם יש תור ארוך… לא חייבים.

מילה של “אמא נגה”.

המעבורת ל Swami Vivekananda

שיט מומלץ הוא לאי POOVAR השוכן בין נהר נייאר והים הערבי. הרבה דקלי הקוקוס יפייפיים מקנים המון רוגע ותחושה של גן עדן. ניתן להבחין במגוון רחב של ציפורים הבאות לקנן באי ולהינות מהדגה במקום.

שיט ב POOVAR

גידול צפוף של תבלינים וצמחים פורחים בין מטעי קוקוס ובננות הופכים את המקום לתערובת נעימה של ירוק מאד מהנה ומרגיע 🙂 שעה וחצי של נינוחות, שקט, ציוצי ציפורים ומעט רחש של אדוות המים.

אהבתי מאד לצפות בדייגים הזורקים את רשתם למים ומעלים שלל רב של גדה 🙂

ממליצה בחום 🙂 מילה של “אמא נגה”.

כפר הדייגים POOVAR

תגידו, על בית סירה שמעתם? כן, יש כאלה גם בקראלה וממליצה לכם בחום לשוט בבית סירה. איך אומרים “דברים שרואים מפה לא רואים משם 🙂

שיט בבית סירה
בית סירה
ארוחה בבית סירה

בית סירה הוא פשוט בית שלם. בית שבו יש ה-כ-ל. מטבח, סלון, חדרי שינה, אמבטיה, שירותים והכי כייף מרפסת מעל. שטנו בבית סירה שייט שנמשך כמה שעות. השייט כלל ארוחת צהריים נהדרת שבושלה והוכנה במקום.

השיט נעים, בדרך חלפו על פנינו עוד בתי סירה בגדלים שונים. בצידי הנהר רואים את חיי היומיום של התושבים. באותו נהר הם מכבסים את הבגדים ומכינים אוכל הכל נעשה על גדות הנהר. סוג אחר של חיים. יש אפשרות גם ללון בבית סירה הכל תלוי במה שמזמינים. אנחנו העדפנו שייט וארוחה. ממליצה בחום 🙂 מילה של “אמא נגה”.

מעגן בתי סירה

טריוונדרום או טירווננתאפורם היא בירת מדינת קרלה שבהודו ומחוז טריוונדרום. העיר ממוקמת בדרום מערב המדינה, ומאופיינת בגבעות נמוכות וסמטאות סואנות. טריוונדרום היא העיר הגדולה והמאוכלסת ביותר בקרלה. בעיר נמצא ריכוז גדול של מרכזי פיתוח טכנולוגיית מידע. (לקוח מויקיפדיה). העיר נקראת על שמו של הנחש הקדוש בעל אלף הראשים ‘אנאנטה’.

אינדירה גנדי
מהטמה גנדי

ביקרנו במוזיאון השעווה במקום. מוזיאון לא גדול, שוכן בבניין חד קומתי ובו מוצגים דמויות רבות של מנהיגים, הוגי דעות ומובילי דעה הודיים, ביניהם שחקנים ושדרני טלוויזיה מובילים מהודו ומכל העולם.

נחמד 🙂

בסמיכות למוזיאון השעווה שוכן לו המבנה הזה…..

אניל אברהם יועץ הטיול והמלווה שלנו אמר שזה אחד הארמונות של משפחת המלוכה הקדומה של קארלה וכיום משתכנת בו הנסיכה של קארלה PRINCESS GOURI LAKSHMI BAYI. (זהו אחד מהארמונות של משפחת המלוכה) . בבירור שאניל ערך מול השומר הבנו שהנסיכה נמצאת היום בארמון. אניל הסביר שהוא נמצא עם שלוש בלוגריות מישראל ומאד נשמח להכיר את הנסיכה.

ההקדשה
הנסיכה ואני

הסתכלתי על המבנה, מאחד החלונות הביטו לעברי לסירוגין גבר ואישה. ואני… מחייכת אליהם 🙂 לאחר פרק זמן קיבלנו הזמנה להיכנס ולהכיר את הנסיכה.

PRINCESS GOURI LAKSHMI BAYI היא סופרת, כבר הוציאה 11 ספרים על ההיסטוריה ההודית והשושלת המשפחתית. השנים שהביטו אלי הם פרופסורית לספרות ופרופסור להיסטוריה שעוזרים לה וביחד הם מתרגמים את ספריה להודית ושוקדים על הספר הבא.

התרגשתי מאד, לא כל יום אני פוגשת נסיכה 🙂 והיא כל כך צנועה, לבושה בסארי בצבעי קראלה, כמובן, יחפה לא מאופרת פנים מאירות ונקיות. הנסיכה הראתה לנו את הטבעת, היחידה, שהיא עונדת ועליה סמל המלוכה. הארמון ממש לא מנקר עיניים פשוט קסום. קדתי, לחצתי ידיים והצגתי את עצמי. השיחה התקיימה בגובה העיניים, דיברנו עלינו, שאלתי אותה על ילדים, נכדים וסיפרתי לה על נכדי. היא הזמינה אותי לשבת על הספה, שוחחנו על הספר החדש, ביקשתי לרוכשו והיא רשמה לי הקדשה.

הנסיכה ואני

התרגשתי… מאד. הודנו לה על המפגש ויצאנו. מסתבר, ששכחתי את הנייד ואת המשקפיים. מזל שחברותי הבחינו ולקחו איתן, שלא נצטרך להטריד אותה.

לפעמים, האנשים הכי מכובדים בעולם מרגשים אותנו הכי הרבה בפשטות ובצניעות הכובשת. זה הסוד..

ESTUARY SAROVAR POOVAR  עם הגב לים 🙂

היכן לנים בטריוונדום? מליצה לכם בחום על מלון ESTUARY SAROVAR POOVAR . גן עדן עלי אדמות. המלון שוכן לחופו של הים הערבי. השקיעות מרהיבות, הדקלים גבוהים וחול ים רך.

אחת המנות האהובות עלי – שרימפס
אם יש גן עדן

מלון ESTUARY SAROVAR POOVAR מלון נופש עם 3 בריכות יפייפיות, שוכן לחופו של הים הערבי. חוף עם חול ים זהוב דקלים. לרגע נדמה שאנחנו בגן עדן.

מה שאופייני למלונות השוכנים לחופו של ים אפשרויות הבילוי המגוונות הכוללת ספורט ימי ונופש בטן גב.

כך יוצא שהמלון מתאים מאד למשפחות, ליחידיים וגם רומנטי מאד לזוגות.

המלצה שלי – בהודו אל תחסכו במלון. העלות היומיומית זולה, התפנקו במלונות מפוארים 🙂 מילה של “אמא נגה”.

החדרים במלון גדולים ומרווחים, השרות נפלא והאוכל מגוון מאד ומתאים לכל אחד.

עם הגב למלון. המבנה מימין – חדר האוכל

היכן לנים ב- קובלאם? KOVALAM הוא אזור בעיר טריוונדרום, כ – 13 ק”מ מדרום מערב למרכז העיר, שחופיו הם יעד תיירותי. ממליצה לכם על מלון LEELA KOVALAM.

LEELA KOVALAM 

מלון LEELA KOVALAM בהחלט מלון בין המפוארים ביותר באיזור קראלה בהודו.

חדר האוכל אגף המשפחות LEELA KOVALAM 
אגף המשפחות – LEELA KOVALAM 

ניתן ללון בכמה אופציות, בכמה מדרגים של מחיר. תכלס, גם הרמה הנמוכה ביותר היא מפוארת ומתאימה למשפחות. חדרים גדולים ומרווחים הכוללים פינת מטבח קטנה, מרפסת עם נוף חלומי לים וכמובן ירידה לים. כל האיזור מטופח ומגונן ברמה גבוהה עם כרי דשא נרחבים ועצי דקל יפייפיים. בכל מדרג יש בריכה אישית. שטחי הפנאי גדולים ורחבי ידיים ומסעדה.

אהבתי מאד את האגף המשפחות. הוא מאד לא פורמאלי, אפשר לרוץ בדשא יש בריכה מקסימה, נגישות לחוף הים, בקיצור, מושלם למשפחות. מילה של “אמא נגה”.

חדר משפחתי LEELA KOVALAM 
מרפסת מול הים LEELA KOVALAM 

במלון LEELA KOVALAM יש משטחי דשא ענקיים. בכל מקום הדשא ירוק ומטופח. בכל פינה יש סידורי פרחים בקערות / מיכלים גדולים ובתוכם עלי כותרת צבעוניים ויפים המוחלפים בכל יום. הכל כל כך אסתטי ויפה. במלון LEELA KOVALAM המפואר ביותר הוא ה-ארמון. הארמון היה שייך למשפחת המלוכה, כן בדיוק למשפחת הנסיכה שפגשתי 🙂 .

הארמון – LEELA KOVALAM 

החדרים בארמון גדולים / ענקיים מפוארים מאד והמחיר בהתאם 🙂 אם אתם רוצים באמת להרגיש כמו מלכים והפרוטה אכן מצוייה בכיסכם קחו לילה בארמון הפאר ותהנו 🙂

הסלון ב ארמון LEELA KOVALAM 
אחד מחדרי השינה בארמון LEELA KOVALAM 

כל חדר בארמון המפואר של מלון LEELA KOVALAM הוא יחידה ע-נ-ק-י-ת.

בכל יחידה חדר שינה ע-נ-ק, פינת אוכל, סלון ואמבטיה איך לא… ענקית.

ארמון או לא?

אם אתם רוצים להיות מלך ומלכה ללילה – הזמינו ותהנו , מבטיחה לכם 🙂

מילה של “אמא נגה”.

חדר האמבטיה בארמון LEELA KOVALAM 

במלון LEELA KOVALAM יש בריכות אינפיניטי מרהיבות ביופים ופונות לים הערבי שלחופו שוכן המלון

הבריכה בקומפלקס שלנו במלון LEELA KOVALAM 

בקומפלקס שאנחנו התארחנו היית בריכה, רק לנו כמובן בריכה ‘אינסופית’ מרהיבה וחדר אוכל צמוד שהוגש שם ארוחת בוקר אינטימית. החדרים מרהיבים ביופים, גדולים ומרווחים, פונים לים. במלון יש גם מרפאה מיוחדת לטיפולי אירוודה ברמה הגבוהה ביותר המציעה חבילות נופש הכוללות טיפולי אירוודה בהתאם להמלצה ולאיבחון של צוות הרופאים במקום.

הצוות במלון LEELA KOVALAM 
LEELA KOVALAM 

פינקו אותנו מאד במלון 🙂 השף ואנשי הצוות כל הזמן דאגו לרווחתינו וליוו אותנו בזמן השהייה שלנו במלון.

שירות נפלא, אנשים טובים הופכים את החוייה למופלאה.

המלצה אישית שלי, אל תמהרו, קחו את הזמן והישארו להינות מהמלון כמה ימים. מילה של”אמא נגה”.

GOKULAM GRAND KUMARAKOM

KUMARAKOM קומארקום הוא יעד תיירותי פופולרי בקראלה. הוא ממוקם על רקע אגם VEMBANAD האגם הגדול ביותר במדינת קראלה. התאכסנו במלון GOKULAM GRAND KUMARAKOM – אתר נופש וספא.

GOKULAM GRAND KUMARAKOM

גוקולאם גרנד הוא אחד מאתרי הנופש היוקרתיים הטובים ביותר בקומאראקום, הממוקם ליד האחוריות המדהימות ביופיו של קומראקום, התברך ביופיו של הטבע עם גבים, מטעי קוקוס, ציפורים אקזוטיות ושקיעות שלווה. יש במלון 69 חדרים המשקיפים לכיוון המים האחוריים של קומראקום, כולל וילות בריכה וווילות עם נוף לאגם. לגוקולאם גרנד קומראקום יש בריכת שחייה יפה. האזורים החיצוניים הציוריים הופכים את Gokulam Grand Kumarakom לבחירה המושלמת לאירועים יוצאי דופן וחתונות בלתי נשכחו.

כשאנשי קראלה אומרים שכאן מצויה חלקת האדמה הפרטית של אלוהים, הם חושבים על קוּמָרָקוֹם.

הצטלמנו בכל פינה 🙂

 GOKULAM GRAND KUMARAKOM מלון עם מרחבים עצומים כיאה לכל המלונות שבהם התאחסנו. החדרים גדולים ומרווחים וכולו בנוי בקתות עץ מפוארות.

מרק פיטריות מוקרם
טרין עגבניה

הוזמנו לארוחת שף 🙂 אחת הארוחות המשובחות, שבעצימת עיניים עשתה לנו סיבוב בעולם 🙂 אם זה במנת הפתיחה של טרין עגבניות עם בזיליקום שהרגיש לי טיול באיטליה, או דרך מרק הפיטריות המופלא שהרגיש לנו טיול בצרפת.

למחרת, הוזמנו לבשל עם השף את שתי המנות המופלאות 🙂 חוויה נהדרת ממליצה בחום 🙂 מילה של “אמא נגה”.

גם מלון זה מציע חבילות ספא ואירוודה. ממליצה לכם לבדוק ולהגיע לחופשה כל כמה ימים 🙂

הצוות הנפלא של מלון GOKULAM GRAND KUMARAKOM

לסיכום – מדינת קראלה, הודו, אחד המקומות הקסומים שהייתי. תכלס, לא הייתי מאמינה שגם זו הודו 🙂 ממליצה לכם בחום להגיע לטייל להינות מהנופים, מהמלונות המפוארים, מהאנשים המקסימים והאדיבים ומהאוכל הטעים. הודו, תת יבשת, שיש בה הכל 🙂

אנחנו הסתייענו ביועץ הטיולים אניל אברהם ישראלי, שגדל והתחנך בהודו, מכיר כל פינה ויודע לסדר ולארגן לכם חופשה בהתאם לדרישות שלכם. כן, ממש לתפור לכם את החופשה המושלמת, הכוללת מסלול, נהג צמוד שיכול לשמש גם מדריך וכמובן לסייע בהזמנה ובהמלצה של מקומות לינה קסומים.

הכל נעשה במקצועיות באדיבות. וחשוב לא פחות עצם הכרתו האישית של כל המקומות. אניל, לא ימליץ לכם על מקום שהוא עצמו לה היה ולא חווה אותו ולא עומד בסטנדרט שלו. מילה של “אמא נגה”.

הייתי אורחת של מלונות קראלה.

לפרטים – אניל אברהם – 052-6364883.

הודו בחמישה כוכבים

לסיקור בנושא “הודו בחמישה כוכבים” עלו עוד כתבות. מצרפת את הלינקים 🙂 תהנו 🙂

כתבה ראשונה – מתמקדת בהכנות לפני הטיסה ובעיר קוצ’ין https://imanoga.co.il/%d7%94%d7%95%d7%93%d7%95-%d7%91%d7%97%d7%9e%d7%99%d7%a9%d7%94-%d7%9b%d7%95%d7%9b%d7%91%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%99%d7%9c%d7%94-%d7%a9%d7%9c-%d7%90%d7%9e%d7%90-%d7%a0%d7%92%d7%94/

כתבה שניה – מתמקדת באיזור מונאר https://imanoga.co.il/%d7%94%d7%95%d7%93%d7%95-%d7%91%d7%97%d7%9e%d7%99%d7%a9%d7%94-%d7%9b%d7%95%d7%9b%d7%91%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%90%d7%a8-%d7%a7%d7%a8%d7%90%d7%9c%d7%94-%d7%9e%d7%99%d7%9c%d7%94-%d7%a9/

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. עדי וז'ניה

    עוד כתבה מקסימה על מדינה מקסימה. והכותבת מקסימההההה ברור

כתיבת תגובה