תבלינים ועשבי תבלין – התוספות שמוסיפות לא רק טעם

תבלינים צמחי התבלין, המופקים לרוב מחלקים שונים של הצמח, משמשים להענקת טעם למזון ונמצאים בשימוש גם ברפואה העממית, בתחום הקוסמטיקה ואף בתרופות.

תבלינים (צילום: באדיבות יח"צ)
תבלינים (צילום: באדיבות יח”צ)

באדיבות :  ניאורה מרטה, דיאטנית קלינית ראשית בחלי ממן, קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא.
הצמחים מייצרים בתוכם חומרים שונים, פיטוכימיקלים, המגינים על הצמח מפני בעלי חיים שאוכלים אותם. עבור בני אדם חומרים אלו תורמים רבות לבריאותו. החומרים הצמחיים האלו מעניקים לצמחי התבלין את הריח והטעם המיוחדים שלהם. ניתן להוסיפם למתכונים או לחלוט אותם במים להכנת משקאות שונים. חלק מעשבי התבלין גדלים בארץ כגון זעתר ומרווה וחלק מיובאים כגון קינמון, מוסקט וזעפרן.
תבלינים מאפיינים סגנונות בישול שונים, לרוב אנחנו נבדיל בין מטבחים שונים בשל השימוש השונה בתבלינים עם אותם רכיבי מזון, לדוגמא תפוחי אדמה עם גראם מסאלה מיוחסים למטבח ההודי ואילו אותם תפוחי אדמה עם פפריקה אדומה ייחשבו למטבח ההונגרי.
יש עשבי התבלין שמוסיפים בכמויות קטנות כדי לתת טעם מיוחד למזון כגון רוזמרין, תימין, מרווה, אורגנו ויש עשבי תבלין הנמצאים בשימוש רב כגון פטרוזיליה, זעתר, בזיליקום, כוסברה, נענע.
החומרים הפעילים בצמחים ובתבלינים הם בעלי השפעה בריאותית מגוונת.
תבלינים (צילום: באדיבות יח"צ)
תבלינים (צילום: באדיבות יח”צ)

  1. הם מכילים חומרים המעקבים התפתחות של גידולים סרטניים כגון משפחת צמחי התבלין הלימוניים כגון עשב לימון ולואיזה. עשבי התבלין הירוקים מכילים את הלוטאין כגון עלי רוקט, המגן מפני התפתחות סרטן וניוון רשתית העין.
  2. חומרים צמחיים להם פעילות אנטימיקרוביאלית הקוטלת חיידקים ופעילות אנטיפטרייתית המונעת התפתחות של פטריות כגון בצמחים מליסה, נענע, רוזמרין, אורגנו ותימין וצמחים כגון שום ובצל בעלי תרכובות גופרית מחטאות. תבלינים שגם הם להם אפקט אנטי בקטריאלי כגון קינמון, ציפורן ופלפל שחור
  3. הפיטוכימיקלים כולם נחשבים כנוגדי חימצון, חומרים המפחיתים את הנזקים המתרחשים בגוף בשל הרדיקלים החופשיים הנוצרים בו. נוגדי החימצון ידועים ביכולתם להאט את תהליכי הזדקנות התא, להפחית רמות כולסטרול רע ולהקטין תהליכים דלקתיים בגוף. צמחי תבלין כגון רוזמרין, אורגנו, מרווה ומליסה ותבלינים כגון כורכום, קינמון ופפריקה אדומה.
    תה עם נענע
    תה עם נענע

את צמחי התבלין ניתן גם לצרוך בשתייה על ידי חליטה שלהם במים – הידועים כחליטות הם הנענע, הלואיזה, המליסה, אולם ניתן להכין חליטת גם ממרווה, רוזמרין, קליפות קינמון וכורכום.
כיום אנחנו יודעים שההשפעה המרפאת שלהם המיוחסת להם ברפואה העממית נבדקת גם במחקרים מדעיים הנערכים במקומות שונים בעולם. שילוב שלהם בתזונה היומיומית מומלץ באופן קבוע. בכל תבשיל או מנה קרה חפשו כיצד ניתן להעשיר את המתכון בצמחי תבלין שונים ובתבלינים כדי לקבל את האפקט הבריאותי שלהם. בעזרת התבלינים ניתן לגוון את סגנון הבישול במטבח וליצור טעמים שונים.
בשל ההשפעה שלהם על הבריאות יש אוכלוסיות הצריכות לנהוג במשנה זהירות בשימוש בתבלינים. על נשים הרות, מניקות ואנשים הסובלים ממחלות כרוניות להתייעץ עם איש מקצוע באשר לשימוש בצמחי מרפא שונים מעבר לשימוש הרגיל שלהם בתזונה.
 

כתיבת תגובה